Biznes i Finanse

Cyfrowe umiejętności kluczowe w rozwoju firm

fot.  John Schnobrich/ Unsplash/ Domena publiczna
fot. John Schnobrich/ Unsplash/ Domena publiczna

Jak dzięki kompetencjom przyszłości będzie wyglądać cyfrowe jutro firm, czyli dlaczego umiejętności cyfrowe są tak ważne? O tym dyskutowali paneliści w ramach debaty Digital Poland. Ich zdaniem najważniejsza jest edukacja i chęć rozwoju zarówno instytucji, jak i pracowników. 

Na początku dyskusji Piotr Mieczkowski, dyrektor zarządzający fundacją Digital Poland, przypomniał, że według badań przeprowadzonych przez organizację 65 proc. Polaków uważa, że będzie musiało przekwalifikować się w najbliższym czasie, a 53 proc. jest zdania, iż firma, w której pracują nie będzie istniała, jeśli nie podąży za cyfrowymi trendami.

Zdaniem Ryszarda Hordyńskiego, dyrektora ds. strategii i komunikacji w Huawei Polska, mówimy o procesie cyfryzacji firm, jednak nadal jest szereg gmin i wiele rodzin, gdzie istnieją tzw. białe plamy – miejsca bez dostępu do internetu czy tam, gdzie dzieci nie mają możliwości korzystania z komputerów w domu. „Na pewno jest jeszcze sporo pracy, kluczowa jest edukacja w tym zakresie” – ocenił.

Jakub Kiwior, dyrektor zarządzający regionem Europy Środkowo-Wschodniej w Visa ocenił, że przede wszystkim – w kontekście rosnącego popytu na usługi cyfrowe – podstawą jest rozwój.

Dorota Żurkowska-Bytner, członkini zarządu TVN Grupa Discovery, oceniła, że proces cyfryzacji przebiega także w mediach, m.in. za sprawą modelu subskrypcyjnego usług. „Świat mediów bardzo mocno uczestniczy w procesie cyfryzacji. To odpowiedź na pewne potrzeby m.in. personalizacji, możliwości wyboru, innego konsumowania mediów. Skrót TV nie oznacza już telewizję, ale >>total viewing<<. Nastąpiła zwiększona potrzeba wejścia konsumenta w świat rozrywki – zaznaczyła.

Natomiast Piotr Mieczkowski z Digital Poland dodał, że dużym wyzwaniem jest transformacja cyfrowa powodująca automatyzację miejsc pracy. „Wiele miejsc pracy jest zagrożona, choć potrzebujemy jeszcze trochę czasu. Kluczowe jest to, aby nabywać nowe kompetencje. Do tej pory powstawało więcej miejsc pracy niż było ich likwidowanych. Niewiele zawodów obecnie powstaje, trzeba się przekwalifikowywać, trzeba się pogodzić z tym, że czasy kiedy pracujemy w jednym zawodzie przez 10 lat mijają. Kluczem jest przekwalifikowanie osób z jednego zawodu na drugi” – stwierdził.

Według Ryszarda Hordyńskiego z Huawei Polska świat zmienia się na lepsze, a swój udział mają w tym właśnie technologie. Podał przykład, że niegdyś pewne prace trzeba było wykonywać na miejscu, a obecnie możliwe jest ich nadzorowanie na przykład za pośrednictwem kamer 3D i ekranów. Ocenił, że jedynie problemem jest fakt, że za zmianami na rynku pracy nie nadążają regulacje, które trzeba dostosować do procesu automatyzacji zawodów.

Czytaj także: #CyberMagazyn: Czy cyfrowa edukacja może zastąpić tradycyjne nauczanie?

image

 

Edukacja kluczowa w rozwoju

Wszyscy uczestnicy debaty zgodzili się, że aby nadążyć za wyzwaniami cyfrowej gospodarki, najważniejsza jest edukacja i ciągły rozwój.

Mieczkowski ocenił, że „za mało zmienia się polski system edukacji i potrzebna jest prawdziwa reforma”, a Hordyński, że nowe technologie pozwalają na przepływ informacji, a każdy z nas zostawia po sobie „cyfrowy ślad”, więc wszystko „zaczyna się i kończy na cyfrowej edukacji, by wiedzieć, jakie dane zostawia się o sobie w internecie”.

Dorota Żurkowska-Bytner wyraziła opinię, że ważne jest pokazywanie firmom zależności między biznesem a społeczną odpowiedzialnością, ale ma też wrażenie, iż obecnie rośnie świadomość społeczna m.in. w kontekście rozpoznawalności fake newsów.


Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected] Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture. 

image
Fot. Reklama

Komentarze