Chiński gigant gospodarki cyfrowej Tencent zapowiada dalsze cięcia kosztów i informuje o spadku przychodów w ujęciu rocznym, pierwszym w historii istnienia firmy, która mocno odczuwa spowolnienie gospodarki Państwa Środka.
Spadek przychodów Tencentu w ujęciu rocznym to szok – do tej pory koncern ten był jedną z lokomotyw napędzających chińską cyfrową gospodarkę i jednym z najpotężniejszych graczy na rynku ChRL w ogóle, jednocześnie przejawiającym ogromne ambicje międzynarodowe, jeśli chodzi o ekspansję produktową.
Gorsze wyniki Tencentu to rezultat spowolnienia chińskiej gospodarki jako takiej, wywołanego przede wszystkim przez długo utrzymywaną w ChRL politykę zero-covid (można przeczytać więcej o jej skutkach społecznych na łamach naszego serwisu w tym tekście ), a także perturbacji regulacyjnych, które wynikają z polityki chińskiego rządu.
Tencent to firma znana przede wszystkim z sektora gier wideo , a także właściciel multiplatformy WeChat, która w Chinach jest wykorzystywana nie tylko jako komunikator, ale także metoda obsługi mikropłatności i konsumpcji treści.
Gorsze wyniki, czyli jakie?
Według agencji Reutera , Tencent w 2022 r. odnotował przychody w wysokości 81 miliardów dolarów. To o 1 proc. mniej, niż rok wcześniej., to także wynik słabszy, niż spodziewali się analitycy.
Prezes Tencentu Pony Ma powiedział, że w związku z wynikami firma skoncentruje się w tym roku na bardziej wydajnej pracy nad tym, co stanowi najważniejsze elementy prowadzonego przez nią biznesu, nie będzie zaś próbowała „robić wszystkiego".
Idą cięcia?
Pony Ma podkreślił, że kluczową kwestią dla koncernu jest to, żeby skupić się na ważnych rzeczach, bo właśnie to jest najważniejszym czynnikiem rozwoju w obecnych czasach.
Reuters zwraca uwagę, że Tencent znajduje się w trudnym otoczeniu – przez ostatnie dwa lata chiński rząd walczył z branżą gier , jednak sektor ten wydaje się dość optymistycznie nastawiony na przyszłość – regulatorzy zaczęli bowiem odpuszczać i wydawać nowe licencje na wypuszczanie gier na rynek, po tym jak proces ten był przez wiele miesięcy zamrożony .
Reklama z dobrymi wynikami
Dobrze radzi sobie reklama, która dla Tencentu jest znaczącym źródłem przychodów. W czwartym kwartale ub. roku segment ten wzrósł o 15 proc. w skali wszystkich przychodów koncernu, a jednocześnie przełożył się o ich wzrost o 1 proc. w ostatnich trzech miesiącach roku i pozwolił złagodzić spowolnienie.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].