Reklama

Social media

Fot. pixnio.com/CC0

UODO ostrzega przed fałszywymi telefonami

Oszuści podszywają się pod pracowników Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) i proszą o przekazanie m.in. danych osobowych. UODO ostrzega, że jest to kolejna kampania mająca na celu wyłudzenie informacji. 

„W ostatnim czasie Urząd Ochrony Danych Osobowych otrzymał sygnały od obywateli o telefonach od osób podających się za pracowników Urzędu, którzy proszą o udzielenie odpowiedzi na pytania dotyczące m.in. danych osobowych” - czytamy w oficjalnym komunikacie do sprawy. Jak wskazuje Urząd, jest to kolejna kampania, w ramach której oszuści chcą wyłudzić dane.  

UODO podkreśla, że osoby wyłudzające działają w ten sam sposób w każdym zgłoszonym przypadku. „W rozmowie telefonicznej podają się za inspektora Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Następnie prowadzą rozmowę w taki sposób, aby pozyskać od osoby, do której dzwonią, jak najwięcej szczegółowych informacji na temat sytuacji finansowej czy prowadzonych spraw” - opisuje schemat działania oszustów Urząd.

Ostrzegamy przed próbami wyłudzenia danych przez oszustów podszywających się pod pracowników UODO i dzwoniących z numeru telefonu wskazującego na UODO.

Urząd Ochrony Danych Osobowych

W jaki sposób jest to w ogóle możliwe? Wynika to z faktu, że oszuści stosują tzw. spoofing, który polega na używaniu narzędzi (np. stron sieci GSM), pozwalających im podszywać się pod dowolny numer telefonu. W trakcie działań nie dochodzi więc do złamania zabezpieczeń po stronie Urzędu. 

Pracownicy nie prowadzą telefonicznej weryfikacji 

Jak podkreśla UODO, pracownicy Urzędu nie prowadzą telefonicznej weryfikacji prowadzonych postępowań, ani nie zbierają w ten sposób informacji o sprawach. Nie dzwonią również do przypadkowych osób.

Za każdym razem, kiedy przeprowadzana rozmowa wzbudza nasze wątpliwości, nie należy udzielać informacji, o które prosi osoba dzwoniąca. W takiej sytuacji należy natychmiast zakończyć rozmowę.

Urząd Ochrony Danych Osobowych

Urząd apeluje, by pod żadnym pozorem nie podawać, a przynajmniej unikać przekazywania danych osobowych telefonicznie – zwłaszcza w sytuacji, gdy to nie my inicjujemy rozmowę, ale ktoś do nas dzwoni. Udostępnianie danych na odległość obarczone jest ryzykiem, brakiem pewności co do tego komu faktycznie dane są przekazane. Jeżeli z jakichś powodów musimy przekazywać dane podczas rozmowy telefonicznej, to wpierw zweryfikujmy kontakt, np. oddzwaniając i sprawdzając, czy dany numer i osoba faktycznie reprezentuje podmiot, na który się powołała” - tłumaczy UODO.

Działania oszustów zostały już zgłoszone do rokuratury Rejonowej Warszawa Śródmieście Północ w Warszawie. „W związku z tym, wszelkie próby wyłudzenia danych osobowych prosimy zgłaszać do wyżej wymienionej Prokuratury” - informuje Urząd Ochrony Danych Osobowych.

Na podstawie informacji prasowej UODO


Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture. 

image
Fot. Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama