Reklama

Social media

Firma analityczna App Annie ukarana za oszustwa finansowe i naciągane dane o aplikacjach mobilnych

Fot. App Annie
Fot. App Annie

Amerykańska Komisja Papierów Wartościowych i Giełd (SEC) oskarżyła App Annie, wiodącą firmę zajmującą się danymi i analizami mobilnymi, jak również jej współzałożyciela i byłego dyrektora generalnego Bertranda Schmitta o oszustwa finansowe. App Annie i Schmitt zgodzili się zapłacić ponad 10 milionów dolarów kar.

App Annie jest jednym z największych sprzedawców danych dotyczących wydajności aplikacji mobilnych, oferując informacje przydatne dla deweloperów, wydawców, reklamodawców i marketerów - np. ile razy aplikacja została pobrana, jak często jest używana, jakie przychody generuje oraz inne analizy i spostrzeżenia dotyczące konkurencji.

To jest to, co firmy handlowe nazywają „alternatywnymi danymi", ponieważ nie są one wyszczególnione w sprawozdaniach finansowych lub innych tradycyjnych źródłach danych.

Naciągane dane

Jak informuje TechCrunch Amerykańska Komisja Papierów Wartościowych i Giełd (SEC) oskarżyła App Annie, jak również jej współzałożyciela i byłego dyrektora generalnego Bertranda Schmitta o oszustwa finansowe i manipulowanie danymi.

Według zarzutów App Annie poinformowała producentów aplikacji, że nie ujawni ich danych bezpośrednio osobom trzecim, ale wykorzysta je w sposób zagregowany i zanonimizowany.

Jednak SEC twierdzi, że od końca 2014 do połowy 2018 roku, App Annie wykorzystała niezagregowane i niezanonimizowane dane do zmiany swoich szacunków generowanych przez model, aby uczynić je bardziej wartościowymi w celu sprzedaży firmom handlowym.

Regulator utrzymuje również, że firma i Schmitt następnie błędnie przedstawili swoim klientom, w jaki sposób wygenerowano dane, twierdząc, że zrobiono to za odpowiednią zgodą partnerów. Firmy handlowe podejmowały decyzje inwestycyjne w oparciu o te dane.

Reputacja w gruzach

Dochodzenie wykazało również, że inżynierowie App Annie w Pekinie byli zmuszani przez Schmitta, aby ręcznie zmienić szacunki, które byłyby najbardziej interesujące dla klientów płacących najwięcej.

Później, w 2016 roku firma wdrożyła bardziej zautomatyzowany sposób dostosowywania szacunków generowanych przez model, aby dopasować je do rzeczywistych (i poufnych) przychodów i liczb pobrań.

Kiedy główny badacz danych App Annie odmówił wdrożenia tej metody, uważając, że korekty powinny być wprowadzane tylko do samego modelu statystycznego, Schmitt zlecił inżynierom z Pekinu wprowadzenie zmian bez informowania innych członków zarządu firmy, subskrybentów, użytkowników czy pracowników.

W związku z ustaleniami SEC, App Annie zgodziła się zapłacić karę w wysokości 10 mln dolarów. Tymczasem Schmitt został ukarany kwotą w wysokości 300 tys. dolarów i otrzymał zakaz pełnienia funkcji członka zarządu lub dyrektora spółki publicznej przez trzy lata.


Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture. 

image
Fot. Reklama

 

Reklama
Reklama

Komentarze