Reklama

Armia i Służby

F-35

Problem z oprogramowaniem zaszkodzi dostawom F-35?

Przedstawiciele Lockheed Martin zapowiedzieli, że firma w tym roku dostarczy amerykańskiej armii o kilkadziesiąt samolotów mniej, niż było to pierwotnie planowane. Powodem są problemy z certyfikacją oprogramowania instalowanego w odrzutowcach.

Reklama

W 2023 roku firma planuje dostarczyć od 100 do 120 samolotów F-35. Jeszcze kilka miesięcy temu dostarczonych samolotów miało być więcej – planowano od 147 do 153 maszyn. Co wpłynęło na tak znaczącą zmianę?

Reklama

Problemem jest oprogramowanie. Dotychczas w samolotach F-35 korzystano z oprogramowania Technology Refresh 2. Teraz firma produkuje maszyny z nowszą wersją oprogramowania – Technology Refresh 3, która zapewnia od 20 do 25 razy większą moc obliczeniową, lepszą pamięć oraz nowy panoramiczny wyświetlacz w kokpicie.

Czytaj też

Nowe oprogramowanie

Skoro nowa wersja jest w tak wielu elementach lepsza od wersji Technology Refresh2, to w czym tkwi problem? Kłopoty z nową wersją wynikają z jej... zawodności. Jak na razie Lockheed Martin nie była w stanie zapewnić jej niezawodnego działania. Dlatego też od czerwca Pentagon, jako główny odbiorca maszyn, przestał akceptować nowe odrzutowce.

Reklama

Z informacji Defense One wynika, że Pentagon nie wznowi przyjmowania odrzutowców do momentu, gdy nie będzie w stanie niezawodnie obsługiwać oprogramowania. „Nasz zespół pozostaje w pełni oddany dostarczeniu pierwszego samolotu z TR-3 w 2023 roku" – powiedział z kolei rzecznik firmy.

Jednocześnie firma zapewnia, że w kolejnych latach dostawy samolotów mają być na planowanym dotychczas poziomie. „Łańcuch dostaw i system produkcyjny nadal działają w tempie umożliwiającym realizację celów w zakresie dostaw na przyszły rok" — stwierdził dyrektor generalny Lockheed, Jim Taiclet.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Komentarze

    Reklama