Technologie

Reklama YouTube'a w wyszukiwarce Google. Można trafić na oszustwo

Wyszukiwarka Google to także jedno z narzędzi wykorzystywanych przez cyberprzestępców
Wyszukiwarka Google to także jedno z narzędzi wykorzystywanych przez cyberprzestępców
Fot. Lucia Macedo/ Unsplash/ Domena publiczna

W wyszukiwarce Google wyświetlane są reklamy serwisu YouTube, które w rzeczywistości są scamem – oszustwem, które związane jest z obsługą systemu Windows.

Reklama YouTube wygląda w wyszukiwarce Google’a do złudzenia realistycznie, ale po kliknięciu w link przekierowuje użytkownika do oszustwa, które podszywa się pod „pomoc techniczną” i alerty bezpieczeństwa z programu Windows Defender.

Kampania złośliwych reklam wykorzystująca markę Google została wykryta przez firmę Malwarebytes, zajmującą się cyberbezpieczeństwem.

Czytaj też

Niemal doskonały scam na YouTube

Po wpisaniu frazy „YouTube”, wyświetla się jako pierwsza reklama: „YouTube – Najlepsze filmy z YouTube” lub „YouTube.com – YouTube – Najlepsze filmy z YouTube dla Ciebie”. Na pierwszy rzut oka nie wygląda ona podejrzanie: posiada poprawny adres URL i prezentowana jest dokładnie w ten sam sposób, jak oryginalna.

Kliknięcie w link przenosi do pomocy technicznej, która udaje alert bezpieczeństwa z Windows Defender – jak podaje Bleeping Computer – na przykład zawierającego ostrzeżenie o wykryciu trojana szpiegującego.

Pomoże VPN

Pozytywną wiadomością jest fakt, że VPN (ang. virtual private network – ang. wirtualna sieć prywatna) blokuje scam i przenosi użytkownika do prawdziwej witryny YouTube.

Kampania jest na tyle niebezpieczna, że pokazuje, iż reklamy podszywające się pod firmy, by rozpowszechniać złośliwe oprogramowanie, phishing czy służyć do cyberataku mogą być niemal niezauważalne gołym okiem.

Czytaj też

/NB

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]

Komentarze

    Czytaj także