Zakład Ubezpieczeń Społecznych przechodzi w tryb zdalnych konsultacji, co sprawi, że obywatele będą mogli umówić się z urzędnikiem na odległość. Od 4 listopada wprowadzone zostaną e-wizyty we wszystkich placówkach ZUS - podkreślił prezes ZUS prof. Gertruda Uścińska.
Pierwsze e-wizyty w ZUS ruszyły 19 października w siedmiu oddziałach: trzech w Warszawie, w dwóch w Poznaniu, w Krakowie i we Wrocławiu. Od poniedziałku na wirtualne wizyty w urzędzie można umawiać się w oddziałach ZUS w Chorzowie, Rybniku, Sosnowcu i Zabrzu.
„Nasz rząd na bieżąco wprowadza kolejne usprawnienia, mające na celu pomoc i zadbanie o bezpieczeństwo Polaków w tym trudnym dla wszystkich czasie pandemii” - skomentowała minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg. Podziękowała specjalistom ZUS za przygotowanie rozwiązań pozwalających załatwiać potrzebne sprawy, pozostając bezpiecznie w domach.
W pierwszym tygodniu działania e-wizyt z nowej możliwości kontaktu z ZUS skorzystało 300 osób. Średnio e-wizyta w ZUS trwała 10 minut. Najdłuższa rozmowa zajęła 28 minut.
Od 26 października na e-wizyty można umawiać się w kolejnych oddziałach ZUS - w Chorzowie, Rybniku, Sosnowcu i Zabrzu. Od 29 października e-wizyty w ZUS będą dostępne w następnych 14 oddziałach ZUS, a od 4 listopada będzie można je umówić w całej Polsce.
Dzień przed spotkaniem klient ZUS otrzyma SMS-a z przypomnieniem o e-wizycie – na wskazany podczas rejestracji numer telefonu. W dniu e-wizyty, godzinę przed spotkaniem, otrzyma mail z linkiem. Po kliknięciu w link nastąpi połączenie z pracownikiem ZUS.
Jak wyjaśnia Zakład, jeśli klient będzie chciał uzyskać informacje w konkretnej, indywidualnej sprawie, powinien przygotować dokument tożsamości. Należy go pokazać do kamery podczas e-wizyty. W e-wizycie może też wziąć udział opiekun faktyczny lub prawny. Wtedy klient powinien zaznaczyć odpowiednią opcję na etapie rezerwacji. Jeżeli klient ma pełnomocnictwo, które jest zarejestrowane w ZUS, może także odbyć e-wizytę w imieniu innej osoby.