Polityka i prawo
NCBC zapewnia bezpieczeństwo wideokonferencji i pracy on-line w MON
Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni będące ekspercką jednostką MON w okresie pandemii uruchomiło platformę komunikacyjną umożliwiającą bezpieczną i niezakłóconą pracę kadrze i pracownikom resortu przebywającym w kraju i za granicą.
Z powodu COVID-19 normalny tryb pracy nie jest możliwy w niemal każdym obszarze gospodarki. Jednak systemy teleinformatyczne Wojska Polskiego i funkcjonowanie resortu bez względu na sytuację na świecie muszą działać bez przerwy w trybie 24/7/365, bo od tego zależy bezpieczeństwo Polski i każdego z Polaków.
Obecna sytuacja wymusiła również wykorzystanie wideokonferencji jako jednego z podstawowych mediów używanych w resorcie zastępując m.in. spotkania i odprawy. Funkcjonowanie i bezpieczeństwo tego typu komunikacji również zapewniane jest przez NCBC.
"NCBC zabezpiecza stacjonarne systemy teleinformatyczne działające w trybie jawnym i niejawnym. Jesteśmy po to, by możliwa była niezakłócona komunikacja między pracownikami i żołnierzami nawet w obecnej sytuacji na świecie. Zapewniamy też wsparcie tym pracownikom wojska, którzy pracują on-line dostarczając im narzędzia i systemy, które tę pracę umożliwiają począwszy od służbowego telefonu poprzez specjalizowane oprogramowanie, a skończywszy na dedykowanej stacji roboczej. To dla nas bardzo wymagający czas, ale jesteśmy dumni, że możemy wspierać naszych kolegów i koleżanki w resorcie, którzy działają w różnych obszarach" – mówi gen. bryg. Karol Molenda, dyrektor Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni.
W resorcie obrony narodowej jest ponad sto tysięcy użytkowników. Pracują w jawnych i niejawnych systemach teleinformatycznych w kraju i poza granicami Polski. Dostęp do portalu mają także m.in. żołnierze przebywający za granicą oraz ci, którzy z różnych względów nie mogą być na służbie w trybie stacjonarnym. Dla wygody użytkowników i dalszego wzmocnienia bezpieczeństwa systemów, NCBC stworzyło też „wirtualny portfel” najczęściej używanych aplikacji. Od początku kwietnia użytkownicy z resortu mogą znaleźć wszystko w jednym miejscu pod adresem: aplikacje.ron.mil.pl. Zastosowano dodatkowe zabezpieczenia dla weryfikacji użytkowników.
Wszelkiego wsparcia technicznego w nowo przygotowanym środowisku udzielają również studenci Wojskowej Akademii Technicznej na specjalnie uruchomionej infolinii pod numerem: 261 102 102.