Polityka i prawo
Minister Cyfryzacji: nowa wersja portalu gov.pl
Logując się od poniedziałku na portalu gov.pl obywatele będą mieć dostęp do całej administracji wraz z usługą mójGOV.PL, czyli kontem obywatela. Odświeżona strona jest bardziej ergonomiczna i umożliwia m.in. prawidłowe odczytywanie z poziomu urządzeń mobilnych - powiedział PAP minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Szef resortu cyfryzacji zaznaczył, że odświeżony portal zyskuje wszystkie funkcjonalności znane i dostępne do tej pory w ramach obywatel.gov.pl, który ma być stopniowo wygaszany.
"Gov.pl ma wszystkie funkcjonalności oferowane do tej pory, ale to zupełnie nowa jakość. Zmiana dotyczy przede wszystkim ergonomii serwisu, ale nie tylko. Jedna brama online do administracji staje się faktem. Chodzi o dostępność z jednego miejsca, w którym obywatele będą mieli dostęp do praktycznie wszystkich usług, jakie mogą zrealizować elektronicznie. W ramach mojegoGOV.PL w jednym miejscu będą mieli dostęp do usług, swoich danych i skrzynki, która zapewni np. możliwość kierowania pism do urzędów" - tłumaczył Zagórski. Podkreślił jednocześnie, że zmiany dotyczące gov.pl są wprowadzane etapami i będą kontynuowane. „Ale obywatel już teraz nie musi się zastanawiać, na jaką stronę ma wejść i gdzie ma szukać, by skorzystać z jakiejś usługi online, bo wszystko ma w jednym miejscu” – dodał Zagórski.
"Pierwszy etap polegał na integracji stron ministerstw w jedną. Drugi na przeprojektowaniu gov.pl, dzięki czemu mamy portal w nowym formacie - bardziej przejrzysty, łatwiejszy do nawigacji. Wynika to z mniejszej liczby tzw. poziomów zagnieżdżeń, która jest ograniczona do czterech" - zwracał uwagę. Celem tych działań było zastąpienie wielu stron ministerstw oraz umieszczenie funkcjonalności portalu obywatel.gov.pl czy biznes.gov.pl w jednym miejscu.
"Obywatelowi będzie po prostu łatwiej. Docelowo wiąże się to z planami integracji w jednym miejscu wszystkiego, w tym przekształcenie skrzynki ePUAP w mójGOV.pl. Chodzi, by użytkownikom było wygodniej niż dotychczas na ePUAP-ie. Dodatkowo strona będzie prawidłowo wczytywana na urządzeniach mobilnych" - powiedział Zagórski. Zaznaczył jednak, że działająca od poniedziałku wersja portalu to beta, która będzie stopniowo poprawiana.
W lipcu szef Ministerstwa Cyfryzacji podkreślał, że jednym z kryteriów tworzenia e-usług jest zasada "mobile first". Tym samym są one budowane z myślą o urządzeniach mobilnych. „To nowa jakość, ale z pewnością wymaga jeszcze pracy. Dlatego jesteśmy otwarci na wszelkie uwagi” – dodał.
Z danych upublicznionych przez Ministerstwo Cyfryzacji w połowie lipca wynika, że w pierwszym półroczu tego roku odwiedzający portal Gov.pl wygenerowali ponad 53 mln odsłon i zainicjowali 19 mln sesji. Średnio spędzali na portalu dwie i pół minuty. Z kolei z profilu zaufanego korzysta ponad 4,2 mln Polaków. Z e-usług korzystają jednak także osoby nieposiadające podpisu, a wnioskujące elektronicznie, np. o świadczenia 500 plus i 300 plus (w ub. roku takie wnioski złożyło łącznie 3,6 mln osób, a w tym roku ok. 2,6 mln osób).