Reklama

Polityka i prawo

fot. Min An / Pexels

77 pytań o współpracę z wywiadem Chin i cenzurę. Indie przepytują twórców aplikacji

Indie wysyłają zestaw 77 pytań do chińskich firm, których aplikacje zablokowano na terenie kraju, dotyczących m.in. cenzury treści i współpracy z wywiadem - donosi agencja Reutera. Rząd w Nowym Delhi dał twórcom oprogramowania trzy tygodnie na odpowiedź.

Źródła Reutersa zbliżone do sprawy twierdzą, że indyjski resort ds. technologii informacyjnych zapowiedział, iż wobec chińskich firm "podejmie działania". Obecnie nie sprecyzowano jednak, na czym miałyby one polegać.

W ubiegłym miesiącu Indie zakazały użycia licznych chińskich aplikacji, w tym bijącej rekordy popularności platformy TikTok na terenie całego kraju. Zakaz wydano po zabiciu 20 indyjskich żołnierzy w starciach z Chinami na granicy między oboma państwami w Himalajach. Zdaniem administracji premiera Narendry Modiego chińskie oprogramowanie stwarza "ryzyko dla suwerenności i integralności" państwa.

Kwestionariusz, jaki trafił do twórców 59 zablokowanych w Indiach aplikacji, dotyczy m.in. takich kwestii jak wpływ na treści motywowany zaleceniami rządu w Pekinie, a także cenzura związana z atakiem w Pulwamie, którego dokonała grupa pakistańskich bojowników w ubiegłym roku. W wyniku tego starcia śmierć poniosło 40 żołnierzy po stronie Indii. W kwestionariuszu znalazły się również, według źródeł Reutersa, pytania o to, czy wobec firm dostarczających zablokowane aplikacje prowadzone są obecnie dochodzenia w związku z możliwymi nadużyciami na danych użytkowników w USA lub krajach Unii Europejskiej.

Przedstawiciele aplikacji TikTok należącej do chińskiego start-upu ByteDance w odpowiedzi na doniesienia agencji Reutera poinformowali, że pracują nad udzieleniem odpowiedzi na pytania rządu w Nowym Delhi, a działalność platformy spełnia wszystkie wymogi obowiązującego w Indiach prawa. Dodatkowo, jak oświadczyli, prywatność użytkowników TikToka traktowana jest przez firmę "jako jeden z najważniejszych priorytetów". 

Źródło:PAP
Reklama

Komentarze

    Reklama