Polityka i prawo
Monitoring pacjentów 24 godziny na dobę. Rusza pilotaż programu opasek telemedycznych dla ozdrowieńców
Placówki Podstawowej Opieki Zdrowotnej do 12 sierpnia mogą składać wnioski do pilotażowego programu opasek telemedycznych dla pacjentów po COVID-19. „Monitoring pacjenta powinien być realizowany 24 godziny na dobę” – odpowiedziało Ministerstwo Zdrowia portalowi CyberDefence24.pl.
Pilotaż ma objąć tysiąc pełnoletnich pacjentów po przebytym zakażeniu wirusem SARS-CoV-2, którzy byli hospitalizowani lub u których stwierdzono zmiany radiologiczne, które świadczą o zakażeniu wirusem.
"Program zakłada wykorzystanie opasek telemedycznych w warunkach domowych, do stałego pomiaru paramentów życiowych pacjenta, który przechorował COVID-19 oraz zapewnia możliwość zdalnego ich monitorowania" – poinformowało Ministerstwo Zdrowia w komunikacie.
Wniosek o wzięcie udziału w pilotażu mogą złożyć placówki państwowej opieki zdrowotnej (POZ, które mają zawartą umowę z NFZ) do 12 sierpnia. Mogą zrobić to za pomocą Platformy Obsługi Projektów Inwestycyjnych (POPI) pod adresem: e-inwestycje.mz.gov.pl. Dostęp do platformy jest możliwy poprzez Profil Zaufany, by złożyć wniosek trzeba posiadać kwalifikowany podpis elektroniczny.
"Do działań finansowanych w ramach grantu należy prowadzenie monitoringu pacjentów używających opasek oraz wypełnienie ankiety za pośrednictwem platformy Domowej Opieki Medycznej (DOM). Za każdy tydzień monitoringu parametrów życiowych pacjenta placówka otrzyma 100 zł brutto" – poinformował resort zdrowia.
Monitoring 24 godzin na dobę
Placówki, które zostaną zakwalifikowane do programu dostaną opaski telemedyczne, które zostaną udostępnione ozdrowieńcom. Będą monitorowały stan zdrowia pacjenta, mierzyły jego tętno i saturację, a w razie zagrożenia przesyłały dane na platformę DOM.
Ministerstwo Zdrowia, pytane przez portal CyberDefence24.pl jakie parametry życiowe mają monitorować opaski odpowiedziało nam, że „podstawowe parametry życiowe, takie jak tętno oraz saturację”.
Czytaj także: Brytyjska służba zdrowia współdzieli dane pacjentów z ponad 40 firmami
Monitoring pacjenta ma być realizowany 24 godziny na dobę, a administratorem danych pacjentów będzie Ministerstwo Zdrowia. Dane te będą gromadzone i przetwarzane w ramach Platformy Domowej Opieki Medycznej i mają być przetwarzane w celu opracowania raportu dotyczącego realizacji programu.
Jak wynika z naszych informacji, w ramach programu wykorzystywane będą opaski telemedyczne SiDLY Care 2 z funkcją saturacji.
Opaska posiada przycisk SOS oznaczony alfabetem Braille’a, detektor upadku, lokalizację GPS i aGPS użytkownika, co w razie na przykład upadku pacjenta pomoże w jego identyfikacji. Dodatkowo personalny asystent głosowy ma informować o zażyciu leków, a także o uruchomieniu, rozładowaniu i konieczności naładowania opaski.
Program został wprowadzony na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z 19 lipca 2021 roku. Realizacja projektów potrwa trzy miesiące i zakończy się maksymalnie do 16 listopada br. Program Opaska Telemedyczna powstał w ramach programu Domowej Opieki Medycznej.
NB/PAP
Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.