Biznes i Finanse
Dochodzenie antymonopolowe w sprawie Google. KE sprawdzi czy nie naruszano zasad konkurencji
Postępowanie antymonopolowe wobec Google obejmie dochodzenie w sprawie technologii reklamowej giganta. Komisja Europejska chce sprawdzić czy firma nie narusza zasad konkurencji, faworyzując własne usługi reklamy display w internecie.
W ramach dochodzenia KE ma sprawdzić nie tylko ryzyko naruszenia zasad konkurencji w internecie dotyczącej reklam, ale także potencjalne blokowanie dostępu do danych użytkowników innym firmom. Badana ma być także kwestia zmian w zakresie zasad prywatności.
Jak stwierdziła Margrethe Vestager, komisarz ds. konkurencji w UE - cytowana przez Bloomberga - „obawia się, że Google utrudnił konkurowanie innym firmom oferującym usługi reklamowe online”, a są one „podstawą tego, w jaki sposób Google i wydawcy zarabiają na swoich usługach online”.
Google deklaruje współpracę z KE
Technologiczny gigant Google w swoim oświadczeniu podkreślił, że „będzie nadal konstruktywnie współpracować z Komisją Europejską, aby odpowiadać na jej pytania i demonstrować korzyści płynące z ich produktów europejskim firmom i konsumentom”.
Komisja oceni m.in. czy doszło do ograniczania reklamodawców i wydawców w zakresie dostępu do danych dotyczących tożsamości lub zachowań użytkowników.
Wydatki na reklamę cyfrową w 2019 roku w Unii Europejskiej wyniosły około 20 miliardów euro. Kary nakładane w UE mogą wynieść do 10 proc. rocznych przychodów. Wcześniej Google został już ukarany przez UE grzywną w wysokości ponad 9 miliardów dolarów.