Reklama

Cyberbezpieczeństwo

Światowy Dzień Hasła. Ponad 20 mln użytkowników wciąż używa... ciągu 123456

Fot. robokoboto / alphacoders.com
Fot. robokoboto / alphacoders.com

23 miliony ludzi na całym świecie używa hasła „123456” – wynika z analiz Brytyjskiego Narodowego Centrum Cyberbezpieczeństwa (NCSC). Wiele osób wciąż nie zdaje sobie sprawy z rosnących zagrożeń w cyberprzestrzeni. 5 maja przypada Światowy Dzień Hasła, warto zatem szczególnie pomyśleć o bezpieczeństwie w sieci.

Reklama

W 2022 r. znaczenie posiadania silnego hasła jest nie do przecenienia w obliczu rosnącej z dnia na dzień liczby aplikacji i usług z których korzystamy. Co więcej, wiele firm umożliwia swoim pracownikom łączenie się z siecią firmową na urządzeniach osobistych, aby zapewnić większą elastyczność pracy. W rezultacie urządzenia te działają jak brama, przez którą hakerzy mogą wykorzystać wrażliwy punkt końcowy do kradzieży poufnych danych osobistych oraz firmowych, przechowywanych w szerszej infrastrukturze firmy.

Reklama

"Każdego dnia cyberprzestępcy próbują wykraść hasła setek użytkowników, wykorzystując techniki, takie jak phishing, aby móc włamać się do różnych usług i pozyskać dane uwierzytelniające. Chociaż metody wciąż się zmieniają, a zagrożenia ewoluują, nadal istnieją sprawdzone metody ochrony naszych danych. Korzystając ze Światowego Dnia Hasła jako okazji do ponownej oceny siły naszych haseł i wzmocnienia naszych wysiłków w zakresie cyberbezpieczeństwa, użytkownicy mogą zniechęcić cyberprzestępców do uzyskania dostępu do ich danych i urządzeń – mówi Wojciech Głażewski, country manager firmy Check Point Software w Polsce.

Czytaj też

Eksperci firmy przedstawiają pięć praktyk, jakie należy zastosować podczas tworzenia bezpiecznych i niezawodnych haseł:

Reklama
  • Użyj kombinacji znaków: Posiadanie hasła składającego się z prostych fraz lub dat istotnych dla życia osobistego użytkownika jest bardzo powszechną praktyką. Jednak ten nawyk poważnie osłabia hasło, ponieważ cyberprzestępcy mogą łatwo znaleźć informacje takie, jak urodziny. Aby tego uniknąć, zawsze używaj losowej sekwencji składającej się z kombinacji różnych cyfr, liter i symboli dla każdej platformy.
  • Inne hasło do każdej usługi: przy tak wielu aplikacjach i usługach wymagających danych logowania kuszące jest powtórzenie tego samego hasła dla wszystkich, jednak to zły pomysł. Tak jak nie mamy tego samego klucza do otwarcia domu, biura lub samochodu, nie powinniśmy używać tego samego hasła, ponieważ ułatwia to hakerom „otwieranie” całego naszego cyfrowego życia. Jeśli okaże się, że trudno jest je wszystkie zapamiętać, zawsze możesz skorzystać z pomocy menedżera haseł, aby pomóc w zarządzaniu i generowaniu różnych niezawodnych kodów dostępu.
  • Im dłuższe, tym silniejsze: To prawda, że im dłuższa kombinacja, tym trudniej ją zapamiętać. Jest to jednak jeden z najlepszych sposobów na zapewnienie bezpieczeństwa informacji, więc upewnij się, że używasz co najmniej 8 znaków, aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa.
  • Dokonuj regularnych zmian: Regularna zmiana hasła może wydawać się wyzwaniem prawie niemożliwym. Można to jednak ułatwić, używając tego samego podstawowego wzoru i dodając stamtąd różne kombinacje. W ten sposób łatwiej będzie ją zapamiętać i regularnie zmieniać.
  • Uwierzytelnianie dwuskładnikowe jest twoim "najlepszym przyjacielem": Chociaż podjęcie wszystkich powyższych środków z pewnością poprawi skuteczność hasła, konieczne jest również wdrożenie uwierzytelniania dwuskładnikowego. Ciągle pojawiają się nowe zagrożenia, dlatego zapewnienie pełnej ochrony, bycie świadomym za każdym razem, gdy atakujący lub nieupoważniona osoba chce uzyskać dostęp do Twojego konta, tylko poprawi Twoje bezpieczeństwo.

Czytaj też

/Na podst. informacji prasowej

Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.

Reklama

Komentarze

    Reklama