Reklama

Cyberbezpieczeństwo

Edukacja cyfrowa dzieci. Co planuje rząd?

Jakie konkretnie działania będą skierowane dla najmłodszych?
Jakie konkretnie działania będą skierowane dla najmłodszych?
Autor. Mikołaj Rogalewicz

W najbliższych latach rząd planuje przeznaczyć nawet 2 mld zł na podnoszenie kompetencji cyfrowych Polek i Polaków, w tym dzieci i młodzieży. Jakie konkretnie działania będą skierowane dla najmłodszych?

Ministerstwo Cyfryzacji ogłosiło dzisiaj nabór do programu o wartości 626 mln zł na przygotowanie i realizację szkoleń mających na celu zwiększenie kompetencji cyfrowych Polaków, o czym pisaliśmy tutaj.

Szkolenia realizowane w ramach programu obejmą m.in. nauczycieli, urzędników oraz osoby zagrożone wykluczeniem cyfrowym. Skorzysta z nich ponad 300 tys. osób (323 tys. do II kwartału 2026 r.). 

Działania rządu są odpowiedzią na niepokojące dane na temat umiejętności cyfrowych Polaków. Podczas konferencji prasowej Krzysztof Gawkowski podkreślił, że obecnie ok. 5 proc. Polaków nie posiada nawet podstawowych kompetencji cyfrowych

Inicjatywy dla dzieci i młodzieży

Podczas konferencji prasowej w Ministerstwie Cyfryzacji zapytaliśmy, czy program będzie także miał na celu wspieranie kompetencji cyfrowych dzieci i młodzieży. 

„Adresujemy ten program dla wszystkich grup, w tym dzieci i młodzieży. Choć jeśli chodzi o najmłodszych, są też inne dedykowane programy, jak choćby higiena cyfrowa 1 do 1, czyli jedna godzina przed komputerem, jedna godzina na boisku sportowym” - wyjaśnił wiceminister cyfryzacji Paweł Olszewski. 

    Reklama

    Edukacja medialna w szkołach

    Przedstawiciel resortu odniósł się także do kwestii możliwości wprowadzenia przedmiotu z zakresu edukacji medialnej do szkół.

    „Jeśli chodzi o przedmiot dotyczący kompetencji cyfrowych to ja osobiście jestem za, ale to jest bardziej pytanie do Ministerstwa Edukacji Narodowej o podstawę programową” - wskazał Paweł Olszewski.

    Wicepremier Gawkowski podkreślił natomiast, że obecnie są już realizowane zajęcia w szkołach z zakresu edukacji medialnej i kompetencji cyfrowych.

    Realizujemy już jako Ministerstwo Cyfryzacji różnego rodzaju lekcje dzięki NASK-owi, w tym lekcje cyberhigieny i cyberbezpieczeństwa. Korzysta z nich tysiące dzieciaków w Polsce. Nikt nie będzie czekał na to aż pojawi się specjalny przedmiot. To nasze zadanie, które jest cały czas realizowane. Jeździmy po placówkach edukacyjnych, przeprowadzamy lekcje, ale jest też specjalna komórka NASK-u, która takie lekcje stacjonarne i zdalne realizuje.
    Krzysztof Gawkowski, wicepremier i minister cyfryzacji
      Reklama

      Kompetencje cyfrowe dzieci

      Zgodnie z opublikowanym niedawno raportem „Internet Dzieci”, 85 proc. dzieci w wieku 7-14 lat (2,7 mln) korzysta z internetu, a spośród nich 96 proc. (2,6 mln) łączy się z siecią poprzez urządzenia mobilne. Najczęściej korzystają z platform społecznościowych oraz streamingowych - na każdą z nich poświęcają około 2 godziny dziennie.

      W zestawieniu TOP 10 najczęściej odwiedzanych domen przez osoby w wieku 7-14 lat znajduje się serwis pornograficzny. W grudniu 2024 roku odwiedziło go co trzecie dziecko w tym wieku.

      W raporcie przeanalizowano też, ile dzieci w wieku 7-12 lat korzysta z serwisów społecznościowych i komunikatorów dozwolonych od 13. roku życia. Okazuje się, że ponad połowa (58%) - 1,4 mln.

      Najpopularniejszą platformą w tej grupie wiekowej jest TikTok, do którego dostęp ma 760 tys. dzieci (32%). Za nim plasuje się Facebook - 580 tys. i Instagram - 290 tys. Dzieci powszechnie używają też komunikatorów: 38% Messengera (900 tys.), a 31% Whatsappa (720 tys.).

      Szerzej na ten temat pisaliśmy w tym artykule.

      Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

      Reklama
      Reklama

      Sztuczna inteligencja w Twoim banku. Gdzie ją spotkasz?

      Materiał sponsorowany

      Komentarze

        Reklama