Reklama

Cyberbezpieczeństwo

31 proc. Polaków zetknęło się z cyberprzestępstwem

Autor. Jaroslav Devia/ Unsplash/ Domena publiczna

31 proc. Polaków padło ofiarą oszustwa internetowego bądź dotknęło ono bliską im osobę; najczęściej oszukiwane były osoby między trzydziestym a czterdziestym rokiem życia - wynika z badania „Polaków Portfel Własny: Bezpieczeństwo na e-zakupach 2022”.

Reklama

Według badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Bezpieczeństwo na e-zakupach 2022” najczęstszymi atakami, z jakimi stykali się respondenci były: nieotrzymanie towaru po zapłacie (26 proc.), fałszywy mail (21 proc.) i kradzież danych z karty debetowej lub kredytowej (20 proc.). Z kolei 15 proc. badanych wskazało na przejęcie konta na profilu społecznościowym, a 9 proc. na "opanowanie przez osobę trzecią ich poczty elektronicznej". Rzadziej ankietowani stykali się z kradzieżą wrażliwych danych osobowych np. numeru PESEL (7 proc.).

Reklama

Czytaj też

Reklama

Celem ataków dobrze zarabiający i wykształceni

Jak przekazano, 31 proc. respondentów padło ofiarą oszustwa internetowego bądź dotknęło ono bliską im osobę. "Z atakami najczęściej spotykali się ankietowani między trzydziestym, a czterdziestym rokiem życia, zarabiający od 5 tys. zł netto w górę i posiadający wyższe wykształcenie" - stwierdzono.

Podkreślono, że liczba cyberprzestępstw rośnie z roku na rok. "Tylko w 2021 r. na listę ostrzeżeń CERT Polska zostało dodanych 33 tys. domen, a dzięki współpracy z korzystającymi z niej operatorami telekomunikacyjnymi udało się powstrzymać ok. 4 milionów prób wejścia na strony wyłudzające dane" - czytamy w badaniu.

Z cyberprzestępstwem, jak dodano, zetknęło się ponad 40 proc. ankietowanych w wieku 30-39 lat oraz 40-49 lat; 39 proc. absolwentów uczelni wyższych (w porównaniu do 21 proc. ankietowanych z wykształceniem podstawowym lub zawodowym). Z kolei w gronie respondentów z pensją w granicach 5 tys. – 6 999 zł i 7 tys. zł lub więcej na rękę, bezpośrednio lub przez bliską osobę z cyberatakiem zetknęło się kolejne 44 i 43 proc. badanych.

Zdaniem Patryka Perlińskiego z Santander Consumer Banku, kwestia cyberbezpieczeństwa powinna być dla nas tym bardziej istotna w związku z sytuacją na Ukrainie, ponieważ liczba cyberataków może być jeszcze większa. Jak ocenił, zdecydowanie więcej Polaków powinno zainteresować się różnymi sposobami zachowania bezpieczeństwa w internecie.

Poziom zabezpieczeń

Według badania tylko co czwarty z nas zmienia hasło do konta, a co jedenasty korzysta z sieci VPN, zapewniającej połączenie przez bezpieczny, szyfrowany tunel, a co za tym idzie ochronę prywatności.

W przypadku ochrony danych w sieci najłatwiej przychodzi ankietowanym nieotwieranie e-maili z podejrzanymi linkami (78 proc.), z kolei 58 proc. respondentów "zaczyna też uważać na to, co udostępnia w sieci".

Czytaj też

Z badania wynika także, że 63 proc. ankietowanych używa programu antywirusowego, a 54 proc. posługuje się silnym hasłem ze znakami specjalnymi. Jednocześnie 48 proc. nie korzysta z nieznanych sieci WiFi, przez które nasze dane mogą wpaść w ręce oszustów, np. gdy połączeni z nimi logujemy się do poczty czy do sklepu internetowego.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1001 dorosłych Polaków.

Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.

Źródło:PAP
Reklama
Reklama

Komentarze