Biznes i Finanse
Google zarobi na Mapach. W tle fotowoltaika
Google planuje rozpocząć sprzedaż danych ze swoich map. Chodzi o interfejsy API, które umożliwią firmom tworzenie produktów korzystających z danych dotyczących m.in. energii słonecznej.
Mapy to jedna z flagowych usług Google'a. Szacuje się, że dzięki nim firma dysponuje danymi dotyczącymi ponad 350 milionów budynków. Liczba tych lokacji rośnie w bardzo szybkim tempie. Z danych CNBC wynika, że w 2017 roku Google dysponowało danymi 60 milionów budynków.
Czytaj też
Nie tylko fotowoltaika
Google planuje sprzedawać dostęp API (interfejs programowania aplikacji – red.) do danych poszczególnych budynków. Wśród danych mają być zawarte informacje dotyczące energii słonecznej czy jakości powietrza w danej lokalizacji. Jednym z rozwiązań ma być interfejs API Solar – to z niego skorzystają instalatorzy systemów fotowoltaicznych. Część danych będzie pochodzić z Project Sunroof, który zajmuje się wyliczaniem oszczędności energii słonecznej. Jak działa?
Użytkownik wprowadza dany adres, a po chwili otrzymuje szacunkowe wyliczenia dotyczące np. wielkości instalacji fotowoltaicznej, możliwej do zainstalowania na dachu konkretnego budynku. Oferowane są także modele 3D dachów i pobliskich drzew – wszystko w oparciu o dane Google Maps. Nowe rozwiązanie ma też zawierać cyfrowe mapy cieplne czy też historię jakości powietrza z ostatnich 30 dni. Oznacza to, że rozwiązaniem Google będą mogły być zainteresowane nie tylko firmy fotowoltaiczne, ale także firmy budowlane czy spółki z branży hotelarskiej.
Czytaj też
Dochodowy biznes
Udzielenie licencji na nowe zestawy danych dla różnych firm fotowoltaicznych może przynieść firmie nawet 100 milionów dolarów w ciągu najbliższych 12 miesięcy – wskazuje CNBC.
Jedną z firm, korzystających z API mapowania Google jest Uber. Według danych CNBC w 2019 roku przewoźnik zapłacił Google prawie 60 milionów dolarów za 3 lata użytkowania licencji. Z danych Morgan Stanley Mapy Google miały zarobić do 2021 roku nawet 11 miliardów dolarów.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].