Unia Europejska nakazała Google usprawnienie działania jej wyszukiwarek lotów i hoteli. Na podjęcie odpowiednich działań firma ma dwa miesiące, inaczej mogą spotkać ją sankcje.
Przedsiębiorstwo Google w ostatnim czasie stało się obiektem szczególnej krytyki. Poddawane jest stałej kontroli przez organy monopolowe i grupy konsumenckie na całym świecie. Powodem tego są niewłaściwe praktyki biznesowe, które – jak pisze Euroactiv – niejednokrotnie ściągnęły na właściciela popularnej wyszukiwarki internetowej kary finansowe.
Swoją skargę wystosowały także organy unijne, które oskarżyły Google o niewłaściwą wycenę usług w swoich dwóch produktach: Google Flights i Google Hotels.
Cena, jaka widnieje podczas wyszukiwania ofert, nie zawiera podatków ani dodatkowych opłat, choć można by to zweryfikować wcześniej i poinformować o tym użytkownika. Dodatkowo ceny referencyjne, mające istotne znaczenie przy naliczaniu rabatów i promocji, powinny być o wiele bardziej przejrzyste, na co zwrócono uwagę w oficjalnym oświadczeniu UE i krajowych organów konsumenckich.
UE chroni konsumentów
„Unijni konsumenci nie mogą być wprowadzani w błąd, kiedy planują swoje wakacje przy użyciu wyszukiwarek internetowych. Musimy umożliwić im dokonywanie wyborów w oparciu o przejrzyste i bezstronne informacje” – powiedział Didier Reyndersm, komisarz ds. sprawiedliwości UE.
Unijne organy zwróciły przedsiębiorstwu również uwagę na prawa, jakie przysługują konsumentom przy korzystania z Google Store, których zakres w części przypadków jest zdecydowanie mniejszy od zakresu praw, jakie przysługują przedsiębiorcom.
Unia oczekuje konkretnych propozycji od Google’a, ale bierze pod uwagę również ewentualność, w której na przedsiębiorstwo mogą zostać nałożone sankcje, jeśli zaproponowane rozwiązania nie będą wystarczające.
„Z zadowoleniem przyjmujemy ten dialog i ściśle współpracujemy z agencjami ochrony konsumentów i z Komisją Europejską, żeby wprowadzić ulepszenia i zapewnić większą przejrzystość naszym użytkownikom” – poinformowali przedstawiciele Google’a w swoim oświadczeniu.
Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.