Social media
Platformy internetowe usuwają wideo z teoriami konspiracyjnymi o koronawirusie
Media społecznościowe, w tym Facebook, YouTube i Vimeo, usuwają krążący w internecie 26-minutowy film „Plandemic” zawierający teorie konspiracyjne o Covid-19, argumentując że zawiera on nieprawdziwe i niepoparte medycznie tezy dotyczące pandemii koronawirusa.
26-minutowe nagranie przedstawiane jest jako wyjątkowo długi trailer do rzekomego pełnometrażowego filmu o tytule "Plandemic". Wideo zawiera szereg teorii konspiracyjnych, w tym fałszywą tezę o tym, że wirus został rozprzestrzeniony na zlecenie bogaczy, którzy chcą zarobić za sprzedaży szczepionek lub sugestię, że noszenie masek wzmaga zakażenia. Autorzy filmu atakują m.in. wiarygodność Anthony'ego Fauciego, szefa Narodowego Instytutu Alergii i Chorób Zakaźnych, prezentując wyrwane z kontekstu fragmenty jego wypowiedzi z konferencji prasowych w Białym Domu. Nagranie zawiera również wywiad z Judy Mikovits, jedną z głównych postaci ruchu antyszczepionkowców w USA. Na samym Facebooku wideo obejrzało 1,8 mln użytkowników, zostało ono skomentowane 17 tys. razy i przekazane dalej 150 tys. razy.
Większość platform internetowych postanowiła usunąć film, zgodnie z ich polityką dotyczącą blokowania dezinformacji o koronawirusie. Rzecznik YouTube powiedział dziennikowi The Washington Post, że firma z zasady "usuwa treści zawierające niepotwierdzone twierdzenia medyczne odnośnie Covid-19", a takie właśnie zawiera film "Plandemic". Przedstawiciel Facebooka oświadczył, że "sugerowanie, że noszenie maski powoduje chorobę, może powodować bezpośrednie zagrożenie dla użytkowników, dlatego firma postanowiła usunąć wideo". Z kolei rzecznik platformy Vimeo dodał, że koncern chce chronić platformę przed treściami rozprzestrzeniającymi szkodliwe i mylące informacje dotyczące zdrowia.
"Wspomniane nagranie zostało usunięte przez nasz zespół ds. Zaufania i Bezpieczeństwa, ponieważ złamało te wytyczne" - powiedział rzecznik Vimeo.
Twitter powiedział "The Washington Post", że zdaniem serwisu tweet Judy Mikovits, odsyłający użytkowników do jej wywiadu, nie złamał polityki firmy odnośnie fake newsów o Covid-19, więc nie został zablokowany. Koncern przyznał jednak, że usunął ze swojej wyszukiwarki i zakładki trendy, hasztagi #PlagueofCorruption oraz #PlandemicMovie.
Haertle: Każdego da się zhakować
Materiał sponsorowany