Przez popularny sklep internetowy przelewa się fala dezinformacji dotycząca rzekomej skuteczności Iwermektyny w leczeniu COVID-19. Czy Amazon zamierza z tym walczyć?
O Iwermektynie jest ostatnimi czasy głośno, a to za sprawą pojawiających się na masową skalę, m.in. na Facebooku, informacji na temat jej rzekomej skuteczności w leczeniu COVID-19, o czym pisaliśmy niedawno na naszym portalu.
W rzeczywistości jednak lek ten jest stosowany na pasożyty u zwierząt, głównie koni, a jego ewentualne stosowanie u ludzi powinno przebiegać pod ścisłą kontrolą lekarską.
Iwermektyna dostępna na Amazonie
Okazuje się, że środek ten jest nie tylko sprzedawany i rozpowszechniany na Facebook Marketplace czy na prywatnych grupach, ale jest także szeroko dostępny na Amazonie, o czym przekonał się dziennikarz serwisu The Verge.
Wpisując przez przypadek litery „iv” w wyszukiwarkę, jego oczom ukazała się sugerowana lista dotycząca tego leku, co wskazuje na to, że algorytmy Amazona podsuwają treści o charakterze dezinformacyjnym.
Czy da się to powstrzymać?
„Autouzupełnianie w wyszukiwarce Amazona jest napędzane przez aktywność klienta. Biorąc pod uwagę wszelkie obawy, staramy się blokować niektóre podpowiedzi” – poinformował Craig Andrews, rzecznik Amazona, zapytany przez The Verge.
Jednak w rzeczywistości nie widać, by Amazon podjął jakiekolwiek kroki w tym celu, ponieważ po wpisaniu w wyszukiwarkę na platformie zapytania o Inwermektynę, pojawiają się różne opcje zakupu. Nigdzie nie ma informacji na temat tego, że stosowanie tego leku może narazić człowieka na poważne konsekwencje zdrowotne.
Wielu ludzi, którzy wierzą w tę dezinformację, nie ma świadomości, że stosowanie tego środka może wywołać takie objawy, jak bóle brzucha, nudności, biegunka, a także obrzęki różnych części ciała, czy wreszcie uszkodzenia narządów wewnętrznych – informuje The Verge.
Jedyną wskazówką ostrzegawczą jest link przekierowujący do strony amerykańskiej Agencji Żywności i Leków (FDA) w sytuacji, kiedy użytkownik próbuje wyszukać hasło: „Iwermektyna na COVID”.
You are not a horse. You are not a cow. Seriously, y'all. Stop it. https://t.co/TWb75xYEY4
— U.S. FDA (@US_FDA) August 21, 2021
Amazon, w porównaniu do innych platform, zrobił bardzo niewiele, by walczyć z dezinformacją, która ma bardzo duże znaczenie w kształtowaniu świadomości ludzi w czasie pandemii.
Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.