Reklama

Armia i Służby

wojna wojsko czołgi

Nowoczesne technologie dla wojska i zbrojeniówki

Przemysł zbrojeniowy i wojsko potrzebują nowoczesnych technologii, aby spełniać swoje zadania. Podczas konferencji Cyber24 Day organizowanej przez naszą redakcję zaprezentowano rozwiązania, które mogą usprawnić działanie armii i branży obronnej. 

Reklama

Materiał sponsorowany

Reklama

W trakcie Cyber24 Day, organizowanym przez serwis CyberDefence24 nie mogło zabraknąć bloków prezentacyjnych, podczas których przedstawiciele znanych firm dzieli się swoimi doświadczeniami, wiedzą, rozwiązaniami oraz produktami. Jeden z nich dotyczył „Przemysłu Obronnego 4.0”. Czym z uczestnikami podzielili się liderzy branży? 

Cyfrowy rdzeń. Brakuje nam talentów

Jako pierwszy na scenie pojawił się Marco Addino, Managing Director – Aerospace & Defense and High-Tech Lead ICEG z firmy Accenture. W trakcie swojej wypowiedzi odniósł do tego, co dzieje się w branży przemysłu Aerospace & Defence, który jest bardzo istotny dla koncernu.

Reklama
cyber24 day
Marco Addino, Managing Director – Aerospace & Defense and High-Tech Lead ICEG z firmy Accenture, podczas prezentacji na Cyber24 Day.
Autor. Bartłomiej Wypartowisz

Omówił panujące trendy w sektorze, które wiążą się z możliwościami, ale również wyzwaniami, przed jakimi stoją firmy. Jednym z nich jest digitalizacja, będącą współcześnie jeszcze bardziej istotnym procesem niż zwykle. Marco Addino zaznaczył, że obecnie cyberwojska/ cyberkonfrontacja jest tak samo ważna, jak konwencjonalne ataki przy użyciu m.in. rakiet czy sił powietrznych. A dodatkowym wzmocnieniem stanie się sztuczna inteligencja i jej wykorzystanie. „Cyfryzacja wywiera duży wpływ w wielu gałęziach przemysłu Aerospace & Defence” – wskazał przedstawiciel Accenture.

Zwrócił też uwagę, że w Europie mamy bardzo duży niedobór pracowników, tech-talentów, a ci, którzy funkcjonują w branży są już „starsi” stażem. „Mamy do czynienia z luką talentów” – ocenił. W związku z tym dla menadżerów jest to poważny problem do rozwiązania. 

W ocenie Marco Addino zwycięską „drużyną” nie jest ta posiadająca najlepszego zawodnika, lecz charakteryzująca się najlepszym ekosystemem rozwojowym. Osoby odpowiedzialne za funkcjonowanie przedsiębiorstw powinny zatem zastanowić się, jaki model biznesu wdrożyć, aby odpowiadał współczesnym czasom i środowisku. „Jako Accenture mamy przywilej pomagania firmom w branży. Pomagamy im budować swój ekosystem” – podkreślił przedstawiciel firmy. Zaznaczył, że jego przedsiębiorstwo wspiera organizacje w procesie kontynuacji transformacji. „Wierzymy, że wszystkie firmy mają cyfrowy rdzeń, który ma krytyczne znaczenie dla działalności” – zaznaczył.

W trakcie prezentacji Marco Addino zaznaczył, że obecnie możemy zaobserwować przenikanie się sektora cywilnego i wojskowego. Z czasem zjawisko to będzie przyspieszać, co z jednej strony rodzi wyzwania, a z drugiej daje możliwości i szanse dla biznesu. Dzięki temu np. firmy z branży Space & Defence mają szansę skalować swój rozwój. 

Jeśli chcecie poznać ofertę Accenture sprawdźcie informacje o niej pod linkiem.

cyber24 day
Prezentacja Marco Addino (Accenture) podczas Cyber24 Day.
Autor. Bartłomiej Wypartowicz

Testy systemu uzbrojenia

Następnym mówcą w bloku „Przemysł Obronny 4.0” był Daniel Ładno, czyli Enterprise Accounts Senior Manager CEE w Dassault Systèmes. 

cyber24 day
Daniel Ładno, Enterprise Accounts Senior Manager, CEE Dassault Systèmes. 
Autor. Bartłomiej Wypartowicz

Przedstawiciel międzynarodowego przedsiębiorstwa software’owego omówił wyzwania dla sektora zbrojeniowego. Jednym z nich jest rosnąca kompleksowość systemów. „Dzisiaj systemy uzbrojenia to nie są tylko proste urządzenia mechaniczne. Mówimy o rozwiązaniach łączących mechanikę, mechatronikę, elektronikę, software itd.” – zaznaczył Daniel Ładno.

Jak dodał, wiąże się z tym kolejna sprawa. Mianowicie, trudniejsza integracja i komunikacja systemów (nie tylko wewnętrznych, ale i zewnętrznych, które je otaczają). A dodatkowo, niższa gotowość tych rozwiązań na zmieniające się zagrożenia. „To wymaga ciągłej pracy nad rozwojem, zmianą sposobu funkcjonowania tych systemów, konieczność współpracy” – wymienił przedstawiciel Dassault Systèmes.

Zwrócił uwagę, że obecnie firmy z branży zbrojeniowej nie działają w oderwaniu od łańcucha dostaw. To elementy ze sobą połączone i aby „zbrojeniówka” mogła sprawnie pracować, niezbędne jest zapewnienie ciągłości i bezpieczeństwa dostaw.

W ocenie Daniela Ładno kolejnym wyzwaniem są rosnące koszty pozyskania i utrzymania systemów, a także niska ich dostępność. Nie wszystkie rozwiązania można kupić. „Dzisiaj brakuje systemów. Nie można po prostu pójść i je sobie kupić” – zaznaczył, dodając, że mówimy o owocach wieloletniej pracy specjalistów. 

Dassault Systèmes posiada w swoim portfolio zaawansowane rozwiązania, które gwarantują jakość i sprawdzą się w branży zbrojeniowej, ale nie tylko. Są one odzwierciedleniem hasła przewodniego firmy „Virtual Worlds”. Przykładem może być opracowane przez firmę rozwiązanie pozwalające na przetestowanie w sposób wirtualny zachowanie określonego (obecnego lub przyszłego) systemu uzbrojenia w ramach symulowanej misji. Innym rozwiązaniem jest narzędzie zapewniające odejście od komunikacji opartej na tradycyjnych, papierowych dokumentach na rzecz wirtualnych zasobów.

cyber24 day
Prezentacja Daniela Ładno (Dassault Systèmes) podczas Cyber24 Day.
Autor. Bartłomiej Wypartowicz

Daniel Ładno użył tu określania „przenoszenie do wirtualnego świata”. „Posiadamy rozwiązania, które są ważne dla branży przemysłowej, zarówno z perspektywy produkcji, jak i logistyki” – podkreślił przedstawiciel przedsiębiorstwa podczas prezentacji. Zaznaczył, że Dassault Systèmes wspiera transformację cyfrową np. klientów z sektora zbrojeniowego. „Od lat jesteśmy związani z sektorem Space & Defence” – podał przykładowo Daniel Ładno. 

Firma ma ponad 300 tys. klientów, kilkanaście tysięcy partnerów i jest obecna w Polsce (Kraków). Produkty Dassault Systèmes są dostępne pod linkiem.

Podwójne szyfrowanie twoich danych

W bloku prezentacyjnym rozwiązania swojej firmy zaprezentował również Paweł Dawidek, CTO Fudo Security. 

cyber24 day
Paweł Dawidek, CTO Fudo Security, w trakcie prezentacji podczas Cyber24 Day.
Autor. Bartłomiej Wypartowicz

Na wstępie zaznaczył, że jego przedsiębiorstwo działa na rynku od blisko dwóch dekad. Wszystko zaczęło się prawie 20 lat temu od systemów uwierzytelniania. Z czasem działalność firmy się rozszerzała. „Byliśmy pierwszym polskim vendorem cyberbezpieczeństwa z globalną obecnością” – przekazał Paweł Dawidek, dodając, że obecnie przedsiębiorstwo ma klientów na całym świecie, a wśród nich jest Tesla czy Yahoo. „Ważne jest nie tylko kto gra w karty, ale też kto je rozdaje” – stwierdził przedstawiciel firmy, odnosząc się do zasad obowiązujących w przedsiębiorstwie. Kieruje się ono założeniem, że jego produkty stworzone dla celów cyberbezieczeństwa, nie stały się punktem wejścia do organizacji klienta. 

cyber24 day
Prezentacja Pawła Dawidka (Fudo Security) podczas Cyber24 Day.
Autor. Bartłomiej Wypartowicz

Paweł Dawidek zaznaczył, że dla Fudo Security bardzo ważne jest, aby firma nie posiadała dostępu do żadnych sekretów klientów. Tego typu zasoby mają być w dyspozycji klientów. Oni je tworzą i oni mogą się nimi posługiwać. Równocześnie zadeklarował, że misją przedsiębiorstwa jest zabezpieczenie danych w możliwie jak najlepszy sposób. Stosowane jest m.in. podwójne szyfrowanie. „Dane na naszym rozwiązaniu są albo tylko do odczytu albo są zaszyfrowane” – podkreślił przedstawiciel Fudo Security.

Maksymalna ochrona danych to kluczowy obszar działania firmy. Jej produkty pozwalają m.in. monitorować aktywność użytkowników posiadających dostęp do krytycznych zasobów organizacji, pomagają w zarządzaniu hasłami i ostrzegają przed przypadku wykrycia podejrzanego zachowania. Oferta Fudo Security jest dostępna pod linkiem.

Innowacyjny druk 3D

Ostatnim prezentującym był Paweł Wiencław, R&D Engineer & Syglass project leader w Sygnis S.A. To spółka deeptech istniejąca na rynku od ok. 10 lat, która zajmuje się prowadzeniem badań oraz rozwijaniem technologii addytywnych, w efekcie czego powstają nowe rozwiązania wytwórcze. Wśród flagowych projektów firmy należy wymienić: Syglass / DEPO / F-NIS

Spółka nie boi się wyzwań i tworzy wiele rozwiązań od zera w swoich labolatoriach, zostawiając tym samym własność intelektualną w Polsce. „Chcielibyśmy część tych rozwiązań wdrożyć na rynek militarny” – zadeklarował Paweł Wiencław. 

cyber24 day
Paweł Wiencław, R&D Engineer & Syglass project leader w Sygnis Są., podczas prezentacji w ramach Cyber24 Day.
Autor. Bartłomiej Wypartowicz

„Specjalizujemy się w nowych technologiach, głównie związanych z drukiem 3D” – wyjaśnił podczas prezentacji przedstawiciel spółki. W trakcie wystąpienia pokazał jedno z osiągnięć przedsiębiorstwa. Mowa o opracowaniu drukarki 3D, która wytwarza elementy ze… szkła. Takie produkty mogą znaleźć zastosowanie w np. światłowodach. 

cyber24 day
Prezentacja Pawła Wiencława (Sygnis S.A.) w czasie Cyber24 Day
Autor. Bartłomiej Wypartowicz

Jak zapewnił Paweł Wiencław, Sygnis S.A. jest w stanie wyprodukować określony produkt na podstawie przedstawionego projektu (stworzonego we własnym zakresie lub przesłanego przez klienta), znacznie szybciej niż odbywa się to standardowo. Dzięki posiadanej technologii spółka może stworzyć np. czujniki pod broń chemiczną w ciągu kilku dni. Pokazuje to, że produkty, które wychodzą spod rąk Sygnis S.A. mogą znaleźć także zastosowanie w sektorze wojskowym, na polu walki. Przedstawiciel firmy przekazał, że wiele „wytworów” z powodzeniem zostało już dostarczonych na Ukrainę i są tam używane. Co ważne, spółka świadczy usługi naprawcze. Zużyte elementy mogą zostać wymienione, jeśli nie nadają się już do ponownego użycia, nawet po „serwisie”.  Z ofertą Sygnis S.A. można się zapoznać pod linkiem.

Cyber24 DAY
Partnerzy Cyber24 DAY
Autor. CyberDefence24

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:[email protected].

Reklama

Komentarze

    Reklama