Z okazji Europejskiego Numeru Alarmowego 112, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji ogłosiło konkurs na aplikację mobilną do wysyłania zgłoszeń alarmowych, w szczególności przez osoby głuche. Numer 112 służy do ratowania życia - podkreślił wiceminister Tomasz Zdzikot podczas spotkania w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Poznaniu. Spotkanie było zorganizowane z okazji Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego 112.
Głównym celem konkursu jest zapewnienie osobom niepełnosprawnym dostępu oraz poszerzenie zakresu kanałów łączności do usługi powiadamiania ratunkowego.
Zadaniem uczestników konkursu jest przygotowanie projektu, którego interfejs powinien być dedykowany przede wszystkim dla osób głuchych oraz wyposażony w elementy umożliwiające dokonanie zgłoszenia w sposób dotykowy, tj. piktogramy, rysunki, skróty itp. Aplikacja musi wysyłać zgłoszenia alarmowe w formie wiadomości SMS, przesyłanej na wskazany numer telefonu, a także umożliwiać późniejszą komunikację dwustronną z operatorem numerów alarmowych w centrum powiadamiania ratunkowego. Aplikacja powinna funkcjonować prawidłowo zarówno na telefonach, jak i tabletach.
Nie blokuj kolejki po życie
Tylko w 2016 r. w centrach powiadamiania ratunkowego zarejestrowano łącznie 19 482 287 zgłoszeń przychodzących. Aż 9 084 595 (46,63 proc.) z nich okazało się zgłoszeniami fałszywymi. W 6 644 424 przypadkach (34,1 proc.) dzwoniący anulował połączenie w ciągu kilku pierwszych sekund. Średni czas oczekiwania dzwoniącego na odbiór zgłoszenia alarmowego wynosi około 9,5 sekundy.
- Niestety cały czas utrzymuje się tendencja, którą chcielibyśmy zmienić – odnotowujemy bardzo dużą liczbę połączeń fałszywych i bezzasadnych. Numer 112 nie służy do zabawy – to numer który ratuje życie. Pamiętajmy o tym – powiedział wiceszef MSWiA.
Czytaj też: Nowe systemy informatyczne w Straży Granicznej
Centra Powiadamiania Ratunkowego
Obecnie w CPR w całej Polsce pracuje 1240 osób - to o 218 więcej niż w 2015 r. Spotkanie było okazją do uhonorowania 34 operatorów numerów alarmowych. Odznaczenia wręczył Tomasz Zdzikot, podsekretarz stanu w MSWiA. W Polsce działa 17 centrów powiadamiania ratunkowego – w każdym mieście wojewódzkim oraz w Radomiu. Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Poznaniu, które było pierwszą tego rodzaju jednostką w Polsce obchodziło niedawno swoje 5-lecie.
Polacy doceniają pracę operatorów numeru 112
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotowało badania sondażowe na temat numeru 112. Zdecydowana większość Polaków wie, kiedy należy dzwonić pod numer 112. 83 proc. wskazuje, że w każdej sytuacji zagrażającej zdrowiu, życiu lub bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu. Numer 112 w największym stopniu kojarzony jest z wzywaniem pogotowia ratunkowego, czy to do omdlenia, czy wypadku i byłby w tych sytuacjach wykorzystywany częściej niż 999 – bezpośredni numer do pogotowia. Pod numer 112 zdarzyło się dzwonić co trzeciemu (34 proc.) Polakowi. Najczęściej chodziło o zgłoszenie jakiejś niebezpiecznej sytuacji (29 proc.), wypadku drogowego (29 proc.) lub nagłej utraty przytomności (20 proc.). Prawie wszyscy (90 proc.) badani, którzy dzwonili pod numer 112, byli zadowoleni z tego, jak operator obsłużył ich zlecenie. Trzy czwarte (73 proc.) Polaków wie, że z numeru 112 mogą skorzystać w całej Unii Europejskiej.