Social media
USA: Rosyjskie operacje informacyjne były wymierzone w przemysł energetyczny
Rosyjskie operacje informacyjne w mediach społecznościowych były wymierzone w przemysł energetyczny Stanów Zjednoczonych i miały wywrzeć wpływ na kształtowanie prawa obejmującego działanie tego sektora - poinformował dziennik „Wall Street Journal”.
Według nowego raportu administracji USA, rosyjska propaganda w mediach społecznościowych, konkretniej zaś wpisy na Facebooku, Instagramie i Twitterze miały wywrzeć wpływ na to, jak w Stanach Zjednoczonych działa przemysł energetyczny oraz jak kształtują się regulacje prawne na poziomie federalnym dotyczące energetyki.
Operacje informacyjne miała przeprowadzać związana z Kremlem "farma trolli" z Petersburga, Internet Research Agency. Umieszczane w ramach rosyjskich działań w mediach społecznościowych treści agitowały za sprzeciwem wobec produkowania w USA paliw kopalnych. Według autorów raportu, ich działanie miało być korzystne dla spraw Rosji, żywo zainteresowanej monopolizacją sektora, w którym obecnie zajmuje pierwszą pozycję.
Internet Research Agency swoją aktywność w tym zakresie rozpoczęła w 2015 roku, kiedy to na Facebooku, Twitterze i Instagramie zaczęły pojawiać się treści zachęcające do protestów przeciwko budowie rurociągów w Stanach Zjednoczonych, wzywające zarazem do odrzucenia paliw kopalnych i wzmagające polaryzację w dyskusji na temat zmian klimatycznych.
Jak zaznaczył "WSJ", nie jest jasne, jak wielki wpływ wywarły rosyjskie operacje informacyjne. Dziennik zaznacza, że wiele wpisów było udostępniane jedynie przez małą grupę osób, ale nie zmienia to faktu, że działania rosyjskich trolli zbiegły się w czasie z kluczowymi dla Rosji wydarzeniami związanymi ze spadkiem cen ropy i gazu w tym kraju.
Raport stworzony przez amerykańską administrację bazuje na danych pochodzących od firm zarządzających największymi platformami mediów społecznościowych, które były szeroko krytykowane w USA ze względu na ich wykorzystanie przez Rosjan do wpływu na politykę Stanów Zjednoczonych. W okresie pomiędzy 2015 a 2017 rokiem Internet Research Agency umieściła w amerykańskich mediach społecznościowych ponad 9 tys. wpisów odnoszących się do polityki energetycznej USA.