Reklama

Technologie

Sztuczna inteligencja. Szykują się zmiany w wyszukiwarkach internetowych

Fot. Pixabay.com

Czy ChatGPT spowoduje upadek znanych nam od lat wyszukiwarek internetowych? Niekoniecznie, ale z pewnością może doprowadzić do sporych zmian w ich dotychczasowym sposobie funkcjonowania.

Reklama

Jeszcze w grudniu informowaliśmy o tym, do jakich zmian w wyszukiwarkach internetowych może doprowadzić pojawienie się ChatGPT. Jedną z hipotez dotyczącą niedalekiej przyszłości było całkowite zastąpienie ich przez sztuczną inteligencję. Dziś, po przeszło miesiącu, okazuje się, że bardziej prawdopodobna staje się inna opcja.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Wersja hybrydowa

Tą opcją miałoby być stworzenie pewnej hybrydy. Na czym ta koncepcja miałaby polegać?

W największym skrócie: chodzi o osadzenie sztucznej inteligencji w wyszukiwarkach. Polega ono na zastosowaniu narzędzi wyszukiwania w celu zidentyfikowania stron z najbardziej odpowiednim materiałem i użyciu przetwarzania języka naturalnego do ich „przeczytania". Wyniki mają trafiać do modelu językowego, jakim np. jest GPT-3, a ten miałby generować jeszcze bardziej sprecyzowaną odpowiedź.  

Czy wykorzystanie Chatbota należącego do Open AI i użycie go do generowania odpowiedzi tekstowych otworzy nowy front w walce wyszukiwarek? Na pewno oznacza to, że przed nimi nowy rozdział. Pytanie tylko, kto i jak skutecznie wykorzysta swoją szansę. Obecna sytuacja prowadzi m.in. do tego, że niektóre startupy zajmujące się wyszukiwaniem tekstów, już zadecydowały, by wbudować sztuczną inteligencję w swoje usługi.

Google nie zamierza pozostawać w tyle.

Firma Google zapowiedziała już w zeszłym tygodniu, że zacznie uwzględniać wyniki z własnych systemów sztucznej inteligencji i „bardzo szybko" pozwoli użytkownikom na bezpośrednią interakcję z nową technologią AI. Dodatkowo CEO Google'a Sundar Pichai, zakomunikował powstanie eksperymentalnej konwersacyjnej usługi sztucznej inteligencji.

Bard, bo tak brzmi nazwa tego narzędzia, "ma połączyć rozległość światowej wiedzy z mocą, inteligencją i kreatywnością dużych modeli językowych" - napisała na Twitterze Pichai.

„Zaczynamy od funkcji wyszukiwania opartych na sztucznej inteligencji, które przekształcają złożone informacje w łatwe do przyswojenia formaty, dzięki czemu można zobaczyć pełny obraz, a następnie odkrywać więcej" - dodał.

Jak podaje „Financial Times", w styczniu 2023 roku wyszukiwarka Google stanowiła 92,9 proc. rynku wyszukiwarek.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Komentarze

    Reklama