Social media

Ostrzeżenie: oszuści wysyłają fałszywe SMS-y dotyczące odbioru paczki

fot. CyberRescue/ materiały prasowe
fot. CyberRescue/ materiały prasowe

Oszuści nie śpią i czyhają na nasze dane, by w następnym kroku przechwycić ważne informacje lub pieniądze. W okresie przedświątecznym trzeba być szczególnie ostrożnym. Tym razem cyberprzestępcy próbują nabrać użytkowników, wysyłając SMS-y dotyczące nieodebrania przesyłki. 

Nowa kampania oszustów polega na wysyłaniu wiadomości SMS-owych dotyczących nieodebrania paczki. Zwykle brzmią one: "Nie udało nam się dostarczyć twojej paczki" oraz polecenie kliknięcia w link.

Przypominamy, aby tego nie robić, a wiadomości zignorować - nawet jeśli czekamy na przesyłkę (a w okresie przedświątecznym jest to szczególnie częste). 

image
Fot. CyberDefence24

image
Fot. CyberDefence24

Ostrzeżenie przed instalacją fałszywej aplikacji

Z informacji przekazanych nam przez CyberRescue wynika, że kampania SMS-owa ma zmobilizować do kliknięcia w link, zainstalowania aplikacji, a wtedy przestępca otrzyma dostęp do smartfona. Będzie więc w stanie śledzić każdy ruch użytkownika, w tym wykraść np. dane logowania w bankowości elektronicznej, pozyskać listę kontaktów czy wysyłać wiadomości do twoich znajomych. 

"Jeżeli zainstalujesz aplikację na swój telefon, usunięcie jej wcale nie jest takie proste. Jedyne rozwiązanie to przywrócenie telefonu do ustawień fabrycznych. Od razu powinniśmy również poinformować bank o zaistniałej sytuacji dzwoniąc, np. z innego urządzenia, a w zainfekowanym telefonie włączmy tryb samolotowy, aby dalej nie rozsyłało SMS-ów do bazy kontaktów" - ostrzega CyberRescue. 

Redakcja przypomina, aby nie klikać w podejrzane linki, nie ściągać nieautoryzowanych aplikacji, dokładnie sprawdzać numery przesyłek, które mają nadejść oraz nadawcę wiadomości. 

Polecamy: #CyberMagazyn: Phishing. Co zrobić, gdy złapaliśmy się na przynętę cyberprzestępców?


Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected] Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture. 

image
Fot. Reklama

Komentarze