Social media

#CyberPaździernik: Smishing na wzrostowej fali. Jest w grupie najczęściej stosowanych oszustw

Fot. Maxim Ilyahov/Unsplash
Fot. Maxim Ilyahov/Unsplash

Smishing, czyli wysyłanie wiadomości tekstowych w celu wyłudzenia poufnych danych rozwija się coraz bardziej dynamicznie – alarmuje firma Feedzai. Ta forma ataków znalazła się w pierwszej piątce metod stosowanych przez hakerów wobec ich ofiar.

Nowy raport na temat przestępczości finansowej opracowany przez Feedzai, producenta narzędzi do zarządzania ryzykiem, wykazał wzrost liczby oszustw phishingowych dokonywanych za pośrednictwem wiadomości tekstowych (tzw. smishing).

Smishing coraz powszechniejszy

W raporcie przeanalizowano ponad 1,5 mld globalnych transakcji przeprowadzonych w drugim kwartale 2021 r., aby nakreślić obraz stanu przestępczości finansowej, zwyczajów konsumentów w zakresie wydatków oraz najważniejszych trendów w oszustwach.

Oszustwa zakupowe, w których konsumenci płacą za produkty lub usługi, które nigdy do nich nie docierają, znalazły się na szczycie listy, przed atakami związanymi z inżynierią społeczną, podszywaniem się pod inne podmioty i przejmowaniem kont.

Smishing, czyli oszustwa polegające na wysyłaniu wiadomości tekstowych w celu nakłonienia konsumentów do kliknięcia w niebezpieczne linki i udostępnienia danych osobowych, po raz pierwszy znalazł się w czołówce listy Feedzai jako piąty najczęściej występujący rodzaj oszustwa.

Rosną płatności bezgotówkowe i zagrożenia

Analiza danych ujawniła również stały trend w kierunku transakcji bezgotówkowych, ze 146 proc. wzrostem płatności peer-to-peer i 44 proc. spadkiem transakcji gotówkowych. Liczba transakcji online wzrosła o 109 proc. i prawie dwukrotnie przewyższyła liczbę transakcji dokonywanych osobiście lub przy użyciu karty.

Według analityków, przestępcy finansowi wykorzystali tę zmianę, w wyniku czego liczba prób oszustw z użyciem kart online wzrosła o 23 proc. w okresie od kwietnia do lipca 2021 roku.

„Płatności bezgotówkowe były już na fali wzrostu, ale pandemia przyspieszyła wszystkie formy transakcji cyfrowych” - zaznacza Jaime Ferreira, starszy dyrektor ds. globalnej nauki o danych w Feedzai. Jednocześnie menedżer ostrzegł, że wygoda transakcji bezgotówkowych wiąże się z kosztami. - „Transakcje bezgotówkowe nie są już przyszłością, ale teraźniejszością. Instytucje finansowe i sprzedawcy detaliczni muszą zająć się ryzykiem finansowym i atakami o wyższej złożoności, które pojawiają się wraz z cyfrową ewolucją”.

Badacze przeanalizowali wskaźnik oszustw w ujęciu geograficznym w Stanach Zjednoczonych, aby ujawnić miasta, w których odnotowano największy wzrost liczby oszustw w ciągu ostatniego roku. Las Vegas, w którym odnotowano wzrost liczby oszustw o 411 proc., znalazło się na szczycie listy, a Nowy Jork (wzrost o 396 proc.) i Charleston (wzrost o 251 proc.) zajęły odpowiednio drugie i trzecie miejsce.

Tekst powstał w ramach cyklu #CyberPaździernik. Cyberbezpieczeństwo dotyczy nas wszystkich – niezależnie od wykonywanego zawodu i wykształcenia czy miejsca zamieszkania. Nie zapominajmy o tym – nie tylko w październiku, który jest „Europejskim Miesiącem Cyberbezpieczeństwa”.


Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected] Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture. 

image
Fot. Reklama

 

Komentarze

    Czytaj także