Reklama

Polityka i prawo

UOKiK: Zarzuty dla influencerów i reklamodawcy. Wśród nich polski lekkoatleta

Piotr lisek
Autor. filip bossuyt/Wikimedia Commons/CC2.0

Prezes UOKiK postawił zarzuty trzem influencerom z branży fitness i ich reklamodawcy. Jednym z nich jest znany polski lekkoatleta - Piotr Lisek. Chodzi o nieprawidłowe oznaczanie treści reklamowych na Instagramie. Grozi im kara w wysokości do 10 proc. obrotu.

Reklama

UOKiK wskazuje, że materiały sponsorowane zamieszczane na Instagramie, TikToku czy Facebooku mają być oznaczane w "w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości odbiorcy co do charakteru wpisu". To jeden z obowiązków influencerów, którzy czerpią z tego typu działalności profity.

Reklama

Nie wystarczy używać skrótów, form anglojęzycznych (np. #ad) czy hasłowych oznaczeń (m.in. #współpraca), aby spełnić wspomniany wcześniej warunek. Pomimo apelów ze strony Prezesa UOKiK, wciąż są przypadki wśród influencerów oraz reklamodawców, którzy zaniedbują swój obowiązek właściwego oznaczania treści sponsorowanych.

Upominaliśmy rynek od dawna o tym, aby reklamodawcy oraz sami influencerzy przejrzyście informowali o komercyjnym charakterze wpisów w mediach społecznościowych. Wskazywaliśmy określenia, które są niewystarczające i mogą tym samym wprowadzać odbiorców w błąd. Jeśli słowo „współpraca" tak bardzo przypadło twórcom do gustu, to powinni oni wówczas wyraźnie określać jej charakter np. jako komercyjna/reklamowa, aby nie pozostawiać swoim odbiorcom wątpliwości.
Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK

Zarzut kryptoreklamy

Jak informuje Urząd, jego prezes Tomasz Chróstny wszczął 4 postępowania. Postawił zarzuty nieprawidłowego oznaczania materiałów reklamowych na platformach społecznościowych.

Reklama

"Zarzut kryptoreklamy postawiony został spółce Olimp Laboratories zlecającej reklamy swoich produktów influencerom w social mediach" - czytamy w komunikacie do sprawy. Jak wyjaśnino, "spółka zawierała z twórcami umowy, w których zobowiązywała się do zapłaty za publikację postów i relacji na Instagramie na temat produkowanych przez nią suplementów diety i innych produktów".

UOKiK podkreśla, że w korespondencji z twórcami "namawiała ich do stosowania niejasnych oznaczeń, sprzecznie do zaleceń komunikowanych od samego początku przez Urząd. Influencerzy mieli bowiem oznaczać posty czy relacje takimi hashtagami jak:#olimpad #nazwaproduktu".

Stosowanie hashtaga składającego się z połączenia nazwy firmy z anglojęzycznym skrótem "AD" niewiele ma wspólnego z transparentnymi działaniami reklamowymi w internecie, zwłaszcza, że Olimp Laboratories w mailach do swoich partnerów biznesowych nawiązuje do "mocnego zainteresowania UOKiK poczynaniami influencerów na portalach Social Media".
Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK

Zarzuty dla m.in. polskiego lekkoatlety

Na tym jednak nie koniec. Tomasz Chróstny postawił również zarzuty niejednoznacznego oznaczania materiałów reklamowych na Instagramie trzem influencerom z branży fitness. Mowa o Katarzynie Dziurskiej, Katarzynie Oleśkiewicz-Szubie oraz Piotrowi Liskowi.

"Twórcy w swoich wpisach promują za wynagrodzeniem produkty różnych reklamodawców i nie oznaczają treści sponsorowanych w sposób jednoznaczny, czytelny i zrozumiały. Tym samym mogą wprowadzać konsumentów w błąd w zakresie charakteru tych postów oraz relacji" - tłumaczy UOKiK.

Prezes Urzędu wskazuje, że taki stan rzeczy nie wynika z zaniedbań twórców, a wytycznych reklamodawców, co potwierdziły zgromadzone materiały. W jego opinii jest to niedopuszczalne.

Influencerzy nie mogą bezrefleksyjnie robić tego, co im każe reklamodawca. Są przedsiębiorcami, co wiąże się nie tylko z wykonaniem usługi i otrzymywaniem wynagrodzenia, ale też z koniecznością przestrzegania obowiązków natury prawnej oraz dobrych obyczajów.
Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK

Wszczęte postępowania mogą zakończyć się nałożeniem kar. Jak wysokich? Do 10 proc. obrotu.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Komentarze

    Reklama