Reklama

Polityka i prawo

Fot. bip.siewierz.pl/Domena publiczna

Rusza nowa inicjatywa Ministerstwa Cyfryzacji. Wzrośnie cyberbezpieczeństwo samorządów?

Ministerstwo Cyfryzacji zainaugurowało portal samorzad.gov.pl, który ma zwiększyć bezpieczeństwo oraz pozwoli ograniczyć wydatki przez samorządy. Resort zachęca wszystkie gminy i powiaty w Polsce, aby dołączyły do inicjatywy, która jest częścią działań ukierunkowanych na podwyższenie poziomu cyberbezpieczeństwa.

Portal GOV.pl. to serwis, w którym można znaleźć strony internetowe wszystkich ministerstw, ale i wielu innych instytucji publicznych. Obecnie to ponad 300 witryn. Wszystkie zbudowane są w tym samym wysokim standardzie, spełniają wymogi bezpieczeństwa i dostępności cyfrowej.

Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło portal –samorzad.gov.pl, na którym swoje internetowe serwisy mogą publikować wszystkie polskie gminy i powiaty. W tym celu muszą się zgłosić do resortu i wypełnić internetowy formularz.

Samorzad.gov.pl to serwis zaprojektowany od początku do końca tak, aby odpowiadać na potrzeby zarówno obywateli, jak i samorządowców – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – My dostarczamy zaplecze techniczne i serwis, gminy odpowiadają za treści. Dołączenie do portalu jest bezpłatne – dodaje szef MC.

Przed rozpoczęciem prac nad portalem, resort cyfryzacji zapytał mieszkańców m.in. o to, jakie informacje są dla nich najważniejsze, ale i o to, co utrudnia im poruszanie się po obecnie funkcjonujących gminnych serwisach internetowych. Mając te informacje stworzono serwis, który według Ministerstwa Cyfryzacji ma być intuicyjny i przystępny. Dostosowano go do nowoczesnych standardów, w tym także do tzw. mobile first. Dzięki temu serwis jest dostępny i czytelny niezależnie od urządzenia, z którego go odwiedzamy.  

Samorzad.gov.pl to także ułatwienie i wygoda dla urzędników i gminnych włodarzy - zachwala nowy projekt resort.  To koniec zmartwień o utrzymanie strony, czy problemy techniczne, ponieważ tymi sprawami zajmować się będzie Ministerstwo Cyfryzacji. Samorzad.gov.pl spełnia też warunki dostępności cyfrowej, a to już wymóg ustawowy, dla wielu samorządów trudny do spełnienia.

To nie koniec długiej listy zalet nowego serwisu – gminy, które zdecydują się na przeniesienie swojej strony internetowej na samorzad.gov.pl, niejako w pakiecie dostaną możliwość korzystania z Biuletynu Informacji Publicznej, który także dostosowano do ustawowych wymogów dostępności cyfrowej.

Przeniesienie gminnego portalu na samorzad.gov.pl – pozwala zwiększyć cyberbezpieczeństwo oraz oszczędzić pieniądze. Dzięki migracji lokalnych serwisów na portal Ministerstwa Cyfryzacji gminy i powiaty nie będą musiały ponosić kosztów utrzymania oraz zapewnienia bezpieczeństwa danych przed cyberatakami, które w ostatnim czasie dały się mocno we znaki samorządom. W zeszłym roku kilkanaście instytucji takich jak urzędy gmin i powiatów padło ofiarą hakerów. CERT Polska w Nask obsłużył 26 takich incydentów. Do portalu samorzad.gov.pl dołączyły już powiat konecki i gmina Zabrodzie.

Zdaniem Ministerstwa Cyfryzacji głównymi korzyściami płynącymi z przeniesienia portalu na samorzad.gov.pl to:

  • Dostępność cyfrowa - serwis samorzad.gov.pl jest dostosowany do standardów dostępności cyfrowej WCAG 2.1.AA.
  • Biuletyn Informacji Publicznej - w ramach serwisu informacyjnego istnieje możliwość prowadzenia Biuletynu Informacji Publicznej.
  • Wygoda - wszystkie Jednostki Samorządów Terytorialnych są w jednym miejscu. Przez co zapewniony będzie łatwy dostęp do usług.
  • Rozwój - środowisko serwisu jest stale rozwijane pod kątem funkcjonalności i wydajności oraz nowoczesnych standardów.
  • Bezpieczeństwo - serwis samorzad.gov.pl jest stale aktualizowany i monitorowany pod kątem bezpieczeństwa.
  • Oszczędności - dzięki wykorzystaniu zasobów Ministerstwa Cyfryzacji można obniżyć koszt utrzymania serwisów informacyjnych.

Cyfrowe wsparcie

Wdrożenie serwisu samorzad.gov.pl to jeden z wielu projektów, które realizujemy Ministerstwo Cyfryzacji z myślą o samorządach. Obecnie resort pracuje też nad Systemem Zapewniania Usług Chmurowych (ZUCH), czyli wsparcia wykorzystania rozwiązań chmurowych w administracji publicznej. Portal służy do oferowania usług chmurowych przez dostawców komercyjnych - za jego pośrednictwem każdy urząd będzie mógł kupić wybrane usługi, takie jak narzędzia pracy grupowej, pakiet biurowy, czy wirtualny serwer. Co więcej urzędy będą mogły uzyskać pomoc w zakresie odpowiedniego doboru rozwiązania informatycznego, czy procesu zakupowego. Jedną z kluczowych funkcji systemu jest elektroniczna ankieta, która właścicielom systemów ma ułatwić podejmowanie decyzji w wyborze rodzaju chmury.

Z myślą o samorządach prowadzimy także kampanię #CyberbezpiecznySamorząd. Jej celem jest podniesienie poziomu odporności systemów informacyjnych administracji publicznej, ale i budowanie świadomości i kompetencji urzędników w zakresie cyberbezpieczeństwa – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

AK/Informacja prasowa MC

Reklama

Komentarze

    Reklama