Celem Exatela na przyszłość jest stać się dochodowym dostawcą unikalnych, bezpiecznych rozwiązań telekomunikacyjnych w oparciu o własną sieć światłowodową dla biznesu, sektora publicznego i operatorów - bycie integratorem rozwiązań ICT szytych na miarę dla Klienta, gwarantując najwyższy poziom cyberbezpieczeństwa.
Zarząd Exatela podczas dzisiejszej konferencji prasowej podał finansowe nakłady, informując opinię publiczną, w jakim stopniu udało mu się zrealizować cele sprzed roku. Firma przechodzi zmiany i wyniki zaczynają ukazywać efekt tych zmian.
Celem spółki jest bycie dostępnym wszędzie tam, gdzie są usługi krytyczne dla Państwa, nie zapominając o gospodarczym aspekcie działalności. W czerwcu ubiegłego roku operator ogłosił strategię, która opiera się m.in. na rozwoju sieci, bezpieczeństwie, budowie pozycji w nowych obszarach (oprócz telekomunikacji), takich jak: cyberbezpieczeństwo, czy usługi ICT oraz innowacjach. Nowe kierunki miały na celu m.in. zahamowanie spadku przychodów i wzrost wskaźnika EBIDTA. Dzisiaj zarząd Exatela podsumował pierwsze efekty realizacji przyjętego planu.
Prezes Bończa-Tomaszewski ogłosił, że operatorowi udało się zwiększyć (po raz pierwszy od kilku lat) wynik finansowy EBITDA, który wzrósł do 45,3 mln zł z 39,5 mln zł w 2017 r. Tym samym EBITDA telekomu urosła po raz pierwszy od 6 lat. Plan na obecny rok jest taki, że wzrośnie do 57,7 mln zł.
W 2018 roku spółka wypracowała 380,3 mln zł przychodów, o 8 proc. mniej niż przed rokiem. Spadek ten wynikał z zawirowań na rynku hurtowej transmisji głosowej.
Strata netto Exatela w minionym roku sięgnęła 20,6 mln zł i była zbliżona do tej z 2017 r. (należy zauważyć, że strata była niższa od założonego planu). Według Prezesa Bończy-Tomaszewskiego „…spółka ma osiągnąć rentowność netto w ciągu dwóch, trzech lat. Szacunki są ostrożne i zależne od wielu czynników”.
Exatel podał również w środę wyniki za pierwszy kwartał 2019 roku - przychody wyniosły 89 mln zł i były o 12 proc. niższe niż przed rokiem, natomiast zysk EBITDA sięgnął 15,5 mln zł i był wyższy o 47 proc. niż w pierwszym kwartale 2018 roku. Strata netto wyniosła 1,5 mln zł (lepsza od założonego planu o 2,8 mln zł).
Operator planuje wzrost zysku EBITDA w 2019 roku do 57,7 mln zł. Osiągnięcie zysk ma wynikać m.in. z oszczędności, głównie w zakresie zarządzania siecią oraz sprzedaży bardziej marżowych usług. „Plany sprzedażowe i marżowe realizujemy w punkt – to, co pozwala nam poprawiać wyniki, to oszczędności. Mamy cały program optymalizacji infrastruktury technicznej. Drugim czynnikiem są usługi teleinformatyczne (ICT) oraz cyberbezpieczeństwo - nie świadczymy ich jeszcze dużo, natomiast są one wyżej marżowe”.
Exatel rozbudował w 2018 roku swoją sieć światłowodową o około 800 km nowych linii. Jak podał prezes, plany budowy sieci na 2019 rok nie są tak ambitne jak przed rokiem.
Plany na przyszłość
Exatel w najbliższej przyszłości chce skupiać się na m.in. #POLSKIE5G oraz rozwoju usług SMART CITY – „inteligentne miasto", czyli zaprojektowanie i budowa rozwiązań, które pozwalają władzom miast komunikować się z mieszkańcami. Spółka zakończyła audyt w Przemyślu, prowadzi też zaawansowane rozmowy z siedmioma kolejnymi miastami.
W temacie #POLSKIE5G Exatel jest "w stałym dialogu" z Ministerstwem Cyfryzacji w sprawie koncepcji budowy publiczno-prywatnego konsorcjum, które oferowałoby w przyszłości usługi w oparciu o technologię 5G w paśmie 700 MHz. "Nasz pomysł to jedna z możliwości branych pod uwagę przez ministerstwo" - powiedział prezes.
Spółka jest zainteresowana aktywami firmy Hawe, natomiast nie została dopuszczona do badania tych aktywów przez zarządcę. "Podjęliśmy próbę, by wycenić tę spółkę, natomiast spotkało się to z odmową zarządcy Hawe. Chcieliśmy sprawdzić jakość aktywów spółki" - powiedział prezes. Hawe, będące w restrukturyzacji, to pośredni właściciel spółki Hawe Telecom, która posiada ogólnopolską sieć światłowodową o długości ponad 6 tys. km, w ramach której świadczy m.in. hurtowe usługi transmisji danych, dostęp do Internetu oraz dzierżawę włókien światłowodowych.
Exatel to operator telekomunikacyjny i dostawca usług cyberbezpieczeństwa, zarządzający siecią światłowodową o długości ok. 20 tys. km. Oferuje usługi transmisji danych, dzierżawy łączy, głosowe, internetowe, a także hosting i kolokację.
Źródło: Exatel