Polityka i prawo
Cyberatak na sektor energetyczny Wielkiej Brytanii
Hakerzy uderzyli w brytyjski sektor energii elektrycznej. W wyniku cyberataku ucierpiała jedna z firm odpowiedzialnych za kontrolowanie rynku oraz konsumpcji energii w kraju. Incydent nie wpłynął na zakłócenia w przepływie prądu, choć skutecznie zablokował zdolność przedsiębiorstwa do komunikacji z klientami.
Brytyjska firma zajmująca się meteringiem w obrocie elektrycznością „Elexon” poinformowała, że 14 maja padła ofiarą cyberataku. Władze przedsiębiorstwa zadeklarowały, że od razu po wykryciu incydentu podjęto stosowne środki w celu rozwiązania problemu.
Działania hakerów nie wpłynęły na zakłócenia w dostawach energii, ponieważ Elexon nie stanowi integralnej części strumienia przepływu prądu od dostawcy do konsumenta. Firma zajmuje się między innymi obliczaniem ilości energii elektrycznej wytwarzanej przez elektrownie oraz sprzedawanej przez dostawców w celu naliczania opłat.
Władze Elexon wskazały, że cyberatak zablokował skrzynkę wiadomości e-mail, która została „naruszona”. Jak tłumaczą, przyczyna incydentu została zidentyfikowana a specjaliści już podjęli działania w celu rozwiązania problemu.
„Ponieważ nie przechowujemy żadnych danych na poziomie klienta, nie ma ryzyka dla użytkowników” – czytamy w komunikacie brytyjskiej firmy.
Elexon realizuje swoje działania za pośrednictwem BSC Central System. Są one hostowane i obsługiwane na zabezpieczonej infrastrukturze przez zewnętrznego usługodawcę, a więc są one odrębnym układem od własnego systemu IT Elexon. W komunikacie firma wyraźnie podkreśliła, że „nie ma łącza (…) między systemami centralnymi BSC a wewnętrzną siecią Elexon, na które miało wpływ incydent”.
W oddzielnym biuletynie władze Elexon wskazały, że cyberatak miał wpływ na wewnętrzne systemy informatyczne, a także objął sprzęt, taki jak firmowe laptopy. Na skutek działania hakerów frima nie była w stanie wysyłać ani odbierać żadnych wiadomości e-mail.