Biznes i Finanse
Niemiecki regulator przyjrzy się działalności Apple
Niemiecki organ nadzoru antymonopolowego (Bundeskartellamt) poinformował w poniedziałek, że wszczął dochodzenie w sprawie, czy Apple wykorzystuje swoją dominację na rynku. Wcześniej podobne działania były realizowane w kontekście Facebooka, Amazona i Google.
Bundeskartellamt – federalne biuro antymonopolowe zapowiedziało, że podejmie działania przeciwko Apple. W pierwszym kroku chce sprawdzić, czy firma ma „nadrzędne znaczenie na różnych rynkach”.
Jak wskazuje urząd w oficjalnym komunikacie, ekosystem różnych rynków może wskazywać, że firma zajmuje taką pozycję. „Innym firmom często bardzo trudno jest zakwestionować taką pozycję władzy” – podkreślono.
Urząd rozpoczyna swoje działania, biorąc pod uwagę skargi, które do niego wpłynęły – w tym również, jak informuje Bundeskartellamt - pochodzącej od stowarzyszenia branży reklamowej i medialnej. Regulator chce szczegółowo ocenić działalność firmy na rynku niemieckim oraz określić praktyki, które będą stanowić podstawę do prowadzenia kolejnych etapów postępowania.
W kontekście prowadzonych działań, uwzględniono – jak informuje urząd - ograniczenia marketingowe dla twórców aplikacji w sklepie Apple - App Store.
Skarga ma wiele wspólnego z toczącym się przez Komisję Europejską postępowaniem przeciwko Apple za nałożenie ograniczeń na usługę streamingową Spotify i tym samym preferowanie własnych usług. „W razie potrzeby Bundeskartellamt nawiąże w tym zakresie kontakt z Komisją Europejską i innymi organami ochrony konkurencji” – czytamy w komunikacie.
Czytaj też: Komisja Europejska domaga się od Apple zaprzestania antykonkurencyjnych praktyk w App Store
„Zbadamy teraz, czy dzięki własnemu systemowi operacyjnemu iOS firma Apple stworzyła cyfrowy ekosystem wokół swojego iPhone'a, który obejmuje kilka rynków. Apple produkuje tablety, komputery i urządzenia do noszenia oraz zapewnia szereg usług związanych z urządzeniami. Oprócz produkcji sprzętu, firma technologiczna oferuje również App Store, iCloud, AppleCare, Apple Music, Apple Arcade, Apple TV+ w ramach swojej działalności usługowej. Oprócz oceny pozycji firmy w tych obszarach, zbadamy m.in. jej rozległą integrację na kilku poziomach rynku, wielkość jej zasobów technologicznych i finansowych oraz dostęp do danych” – stwierdził szef Bundeskartellamt, cytowany w oficjalnym komunikacie.
Działania te są efektem nowych przepisów w zakresie prawa konkurencji, przeznaczonych dla dużych firm cyfrowych. Na ich mocy organ nabył możliwości skuteczniejszej interwencji w wypadku naruszania przez duże firmy praktyk zdrowej konkurencji. Standardowo procedura sprawdzania działań realizowanych przez firmy realizowana jest dwuetapowo.