Przedsiębiorstwo Israeli Aerospace Industries opracowało nowoczesną platformę, która zabezpieczy samoloty wojskowe i okręty przed zablokowaniem im dostępu do nawigacji satelitarnej. Konstruktorzy zapewniają, że proponowany przez nich system sprawdzi się nawet na najmocniej nasyconym elektroniką polu walki. Izrael zamierza eksportować tę innowacyjną technologię do krajów, z którymi łączą go dobre stosunki.
Koncepcja obrony przed cyberatakiem na odbiorniki GPS w maszynach użytkowanych przez armię została opracowana przez wydział MALAM firmy Israeli Aerospace Industries (IAI). MALAM to narodowe centrum doskonalenia ochrony odbiorników GNSS przed zakłócaniem. Wdrażane rozwiązanie nosi nazwę ADA (od: Adaptative antennas). Samo urządzenie jest mniej więcej wielkości przenośnego komputera. Składa się z dwóch głównych elementów: szeregu anten GPS oraz zaawansowanej cyfrowej jednostki obliczeniowej. Platforma działa w oparciu o multikanałową technologię Controlled Reception Pattern Antenna (CRPA), stworzoną by uczynić lotnicze systemy elektroniczne odpornymi na ataki hakerskie czy wszelkie próby zakłócania im dostępu do sygnału GPS.
ADA zostanie oficjalnie zaprezentowana podczas odbywającej się w dniach 14-18 lutego w Bangalore wystawy Aero India. System działa już z powodzeniem w niektórych izraelskich jednostkach bojowych. Niedługo ma być instalowany w kolejnych, w ramach kontraktu, którego wartość szacowana jest na kilkadziesiąt mln USD. Rozwiązanie było także z powodzeniem testowane w USA.
Urządzenia ADA będą eksportowane do krajów zaaprobowanych przez izraelskie Ministerstwo Obrony. Jacob Galifat, szef wydziału MALAM w IAI wierzy, że okaże się to niezwykle pożądanym towarem dla wielu armii czy flot, które w rejonach, gdzie operują, narażone są na blokowanie sygnałów radiowych globalnych systemów pozycjonowania. Szefowie firmy liczą na kilkaset milinów USD dochodów ze sprzedaży ADA w ciągu najbliższych 3-5 lat.
W świetle dzisiejszych zagrożeń dla GNSS tego typu systemy są niezbędne dla wszelkich platform korzystających z GPS czy innego systemu GNSS, nawet na maksymalnie nasyconym walką elektroniczną teatrze działań wojennych.
Oferowany przez IAI system stworzono w taki sposób, by przeciwdziałał nie tylko zakłócaniu GPS, ale także sygnałów innych operatorów nawigacji satelitarnej: rosyjskiego GLONASS, chińskiego BeiDou oraz europejskiego Galileo. Co więcej, rozwiązanie ADA jest przyszłościowe. Kiedy operatorzy systemów nawigacji satelitarnej zdecydują się na wprowadzenie nowych metod kodowania sygnału, urządzenia ADA będą wymagać dla dalszego działania jedynie wprowadzenia niewielkich zmian na poziomie software'u, w czym pomogą swoim klientom przedstawiciele IAI.
Technologia ADA nadaje się do stosowania w samolotach wojskowych, na okrętach, a także w lądowych pojazdach bojowych – na przykład czołgach. Na prośbę przyszłego użytkownika przeznaczone dla niego urządzenie ADA może zostać dodatkowo zminiaturyzowane.