Reklama

Polityka i prawo

GovTech: 2021 czasem na cyfryzację Polski po pandemii

fot. pxhere.com
fot. pxhere.com

Rok 2021 to czas na realizację planów związanych z cyfryzacją Polski po pandemii. W kontekście rekordowych środków na cyfryzację w nowej perspektywie unijnej kluczowe jest, żebyśmy wykorzystali tę szansę - przekazał PAP Zespół Centrum GovTech KPRM.

Rok 2021 to w ocenie GovTech czas na realizację planów związanych przede wszystkim z cyfryzacją Polski po pandemii. "Naszym celem jest to, aby zidentyfikować obszary, które wymagają systemowych zmian, ale i zmian narzędziowych" - zadeklarowali w rozmowie z PAP przedstawiciele zespołu działającego w ramach Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

"W kontekście rekordowych środków przeznaczonych na cyfryzację w nowej perspektywie unijnej oraz w ramach mechanizmów REACT EU i KPO kluczowe jest, abyśmy jako Polska wykorzystali tę szansę do zwiększenia naszej konkurencyjności międzynarodowej i podniesienia komfortu życia obywateli" - dodali członkowie GovTech.

Do kluczowych projektów realizowanych przez Centrum GovTech należeć będą w tym roku m.in. Akademia Innowacyjnych Zastosowań Technologii Cyfrowych (AITECH), która obejmuje współpracę z krajowymi uczelniami (głównie technicznymi, ale nie tylko) w zakresie edukacji wyższej w obszarze zastosowań innowacyjnych technologii, a także kontynuacja Programu Rozwoju Kompetencji Cyfrowych. To główny dokument strategiczny w tym obszarze, który według przedstawiciela Centrum GovTech Rytla zostanie udostępniony publicznie w ramach konsultacji w najbliższym czasie.

Istotnym projektem jest również budowa systemu SEPIS, czyli cyfryzacja procesów Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

W przekazanych PAP informacjach Centrum GovTech zapowiedziało również powstanie systemu e-Doręczeń - projektu wynikającego z ustawy o doręczeniach elektronicznych, który ma pozwalać obywatelom na wygodną korespondencję elektroniczną z urzędami. Pierwsze komponenty tego systemu mają być według planów GovTech udostępnione w drugim kwartale 2021 r.

Bieżący rok będzie także - według Centrum GovTech - czasem inwestycji w obszar technologii chmurowych dla sektora publicznego, m.in. w ramach projektu ZUCH, systemów wspomagających obieg dokumentów (EZD RP), czy rozwoju portalu GOV.pl, na którym już teraz jest ponad 1000 witryn instytucji publicznych. ZUCH (Zamawianie Usług Chmurowych) to platforma zakupowa, pozwalająca jednostkom publicznym na kupno usług chmurowych i hostingowych w ustandaryzowany i zapewniający bezpieczeństwo sposób, jednocześnie mający wspierać gospodarność i prywatność - dowiedziała się PAP.

Rozwój technologii chmurowych to obszar, w ramach którego Centrum GovTech będzie współpracować z firmą Microsoft. Zawarte wcześniej w tym roku porozumienie o współpracy z tym koncernem ma według urzędników charakter "ogólnej deklaracji bezkosztowej współpracy na polach, na których nie zachodzi konkurencja pomiędzy Microsoftem a polskimi podmiotami".

Centrum GovTech przekazało PAP, że porozumienie z Microsoftem "nie ma w żadnym wymiarze charakteru komercyjnego, tj. nie zakłada ani żadnego przepływu środków, ani przyszłego traktowania firmy Microsoft na jakkolwiek preferencyjnych zasadach". Jak dodano, "KPRM, tak jak inne instytucje publiczne, obowiązują przepisy dot. zamówień publicznych nakazujące nam udzielanie zamówień w sposób konkurencyjny". Według GovTech porozumienie z Microsoftem nie ma charakteru wyłącznego i możliwe jest w przypadku podpisanie tego rodzaju dokumentów z innymi podmiotami. "Planujemy zawierać w ten sposób więcej porozumień z innymi, także oczywiście polskimi firmami, tak by pokryć maksymalnie szeroki obszar rynku" - dodali przedstawiciele zespołu.

Ze względu na pandemię koronawirusa "Polska, tak jak inne kraje, stanęła przed koniecznością przyspieszonej cyfryzacji" - oceniło Centrum GovTech, wskazując, że proces ten dotknął zarówno biznes, jak i resztę społeczeństwa. Odpowiadając na pytania o działania w zakresie cyfryzacji administracji, które realizowane były podczas pandemii koronawirusa, urzędnicy wskazali m.in. na połączenie Profilu Zaufanego, portalu GOV.pl i usług platformy P-1 obsługującej e-recepty i e-skierowania jako na działanie umożliwiające każdemu Polakowi dostęp do świadczeń zdrowotnych, w tym zapisywania się na szczepienia, w sposób zdalny.

W 2021 r. mają być także kontynuowane prace nad rozwojem Cyfrowej Tożsamości. Ich celem jest zwiększenie powszechności stosowania jednolitego logowania przez Profil Zaufany, Węzeł Krajowy czy Węzeł Transgraniczny. Wiąże się to również z otwieraniem kolejnych obszarów funkcjonowania państwa przygotowanych do obsługi elektronicznego uwierzytelniania tożsamości.

image

 

Źródło:PAP
Reklama
Reklama

Komentarze