Social media
Facebook zaostrza walkę w dezinformacją na temat szczepionek
Władze Facebooka wprowadzają rozwiązanie, w ramach którego publikowane na platformie treści odnoszące się do szczepionek przeciwko COVID-19 będą opatrywane komentarzami i przekierowaniami na strony z rzetelnymi informacjami. Jest to element szerszych działań koncernu ukierunkowanych na zwalczanie dezinformacji na temat koronawirusa.
Do postów podważających bezpieczeństwo szczepionek będzie dodawany komentarz przypominający, że przed zatwierdzeniem tych preparatów badane jest ich bezpieczeństwo i efektywność - podaje przykład Facebook. Komunikaty mają się opierać na wiarygodnych informacjach pochodzących od Światowej Organizacji Zdrowia (WHO).
Na razie przygotowane są komentarze m.in. w języku angielskim, hiszpańskim, francuskim, arabskim i portugalskim, a stopniowo dodawane będą kolejne wersje językowe. Docelowo wszystkie posty poruszające temat szczepionek mają odsyłać do umieszczonego na Facebooku centrum informacji na temat COVID-19, a także być opatrywane dodatkowymi informacjami dotyczącymi szczegółowych zagadnień związanych ze szczepieniami - czytamy w poniedziałkowym komunikacie firmy.
Facebook i należący do tej samej firmy Instagram były ostatnio często krytykowane za pozwalanie na szerzenie dezinformacji oraz teorii spiskowych na temat szczepionek - przypomina agencja Reutera. Chociaż serwisy niedawno zaostrzyły swoje zasady bezpieczeństwa, nadal istnieją tam duże i łatwe do znalezienia konta, strony i grupy przekazujące fałszywe informacje o szczepionkach - pisze Reuters.
„Najlepszą rzeczą jaką można zrobić, by walczyć z tym problemem, to przekazywać z pomocą ekspertów medycznych wiarygodne informacje w pomocny sposób” - wyjaśnia jeden z dyrektorów Facebooka, Chris Cox.
W komunikacie przekazano, że na Instagramie zostanie utworzone centrum informacji na temat COVID-19 analogicznie do tego działającego na Facebooku. Dodatkowo koncern będzie promował posty z informacjami pochodzącymi ze sprawdzonych źródeł i ograniczał zasięg treści uznanych za dezinformacyjne.
Szef Facebooka Mark Zuckerberg ogłosił ponadto wprowadzenie w serwisie nowej funkcji, która pozwoli mieszkańcom USA skontaktować się z najbliższym punktem szczepień, sprawdzić termin i zarejestrować się na zastrzyk.