Reklama

Polityka i prawo

Eksplozja innowacyjności industry 4.0 na impact’17

Fot. impact’17
Fot. impact’17

  • Stawiamy na rozwój gospodarczy, a dziś nie ma rozwoju bez innowacji i inwestowania w potencjał drzemiący w polskich młodych przedsiębiorcach – przekonywała Beata Szydło, Premier RP 31 maja, pierwszego dnia impact’17 - największego wydarzenia w Europie Środkowo-Wschodniej dotyczącego industry 4.0 i digitalizacji. Ponad 300 speakerów kreowało rozwiązania dla obszarów energy&resources, fintech, mobility i industry 4.0, etc. W Krakowie pojawili się m.in. Bertrand Piccard, przedsiębiorca, propagator czystej technologii, Carlos Moedas członek Komisji Europejskiej, Kathleen D. Kennedy, Dyrektor i Wiceprezes MIT, Carlos Menendez z Mastercard. 

Otwierając impact’17 Jarosław Gowin, Wicepremier, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego zapowiedział nowy etap w drodze Polski do sukcesu w rewolucji Industry 4.0 oraz eksplozję w biało-czerwonych innowacjach. W jego opinii polska gospodarka jest na kursie 3.0 do 4.0, o czym świadczą liczby i fakty m.in. 10 mld przekazanych na innowacje, 1,5 tys. umów z przedsiębiorcami i naukowcami oraz ulgi podatkowe dla firm inwestujących w badania i rozwój. Te ostatnie w przyszłym roku mają być już 100-procentowe.

Z kolei Mateusz Morawiecki, Wicepremier i Minister Rozwoju w trakcie otwarcia kongresu podkreślał, że Industry 4.0 to nie perpetuum mobile, a fala niosąca zarówno szanse, jak i zagrożenia. - Ekonomia i społeczeństwo są owszem na jednej monecie. Jednak znajdują się po jej dwóch, przeciwnych stronach. Im szybciej zdamy sobie sprawę z tego, że społeczeństwo będzie wyglądało zupełnie inaczej po rewolucji przemysłowej tym lepiej. Tu musimy wypracować platformę do tej zmiany, mając świadomość, że wobec rozwoju technologii, robotyki z rynku pracy zniknie wiele zawodów – stwierdził Mateusz Morawiecki.

O tym, że innowacja jest przyszłością, mówił Carlos Moedas, europejski komisarz ds. badań, nauki i innowacji. - Globalizacja to fakt, od którego nie ma odwrotu. Niemcy już wiedzą, że wkrótce będą dopiero 9. gospodarką świata i wypadną z grupy G7. W tej rzeczywistości nic nie jest dane na zawsze, ale wygrają ci, którzy wzrost innowacyjności będą w stanie połączyć z wyższą produktywnością. W Europie wcale nie idzie to tak gładko – media to jedna z nielicznych, w pełni cyfrowych branż, reszta tkwi jeszcze w starym systemie. Jednocześnie kluczowe jest to, że w Europie powstaje coraz mniej innowacji typu disruptive. Musimy przestawić nasze myślenie na wielkie, nieszablonowe idee, a nie na sprawne kopiowanie – przekonywał Carlos Moedas.

O innowacjach a szczególnie o wszystkich wyzwaniach, jakie niesie ze sobą Industry 4.0 rozmawiało w dniu otwarcia impact’17 kilkaset osób, reprezentujących różne środowiska – twórcy najbardziej zaawansowanych technologii, prezesi światowych koncernów z obszaru new-tech, twórcy startupów, naukowcy, a także administracja rządowa. Dyskusje toczyły się na trzech scenach jednocześnie w kilku ścieżkach m.in. science to business, fintech&e- commerce, energy&resources, mobility, entrepreneurship. 

Energy&Resources

To, jak trudno jest przebić się z innowacją przez ścianę schematów, najlepiej wie Bertrand Piccard, twórca projektu Solar Impulse oraz gość impact’17 w ścieżce energy&resources. Piccard - jako pierwszy wykonał lot dookoła ziemi w samolocie napędzanym jedynie energią słoneczną - teraz przekonuje, że czysta energia to nie tylko ideologia, ale przede wszystkim nowa gałąź gospodarki obiecująca miliardowe zyski. 

- Warto pytać, mieć wątpliwości, wątpić. Tylko tak znajdujemy nowe rozwiązania, dajemy impuls do łamania raz ustalonych prawd, które nas ograniczają. Gdy szukałem wykonawcy samolotu, branża lotnicza mnie wyśmiała, twierdząc, że to nie może się udać. Koniec końców samolot zbudowała...stocznia. Dlatego mam dla was dobrą radę – nigdy nie podążajcie za ludźmi, którzy powtarzają „to niemożliwe”. Wkrótce pokażemy 1000 zyskownych rozwiązań z zakresu czystej energii – podkreślał Szwajcar.

Czytaj też: Dyrektywa NIS: Główne zmiany oraz największe problemy [ANALIZA]

Fintech&E-commerce

Innowacje wpływają na każdy aspekt naszego życia, ale szczególnie duży wpływ mają na rynek bankowy, gdzie na przestrzeni kilku ostatnich lat nastąpił ogromny skok technologiczny.

Carlos Menendez, jeden z kluczowych menedżerów Mastercard na świecie, podkreślał, że rewolucja czeka wciąż rynek płatności bezgotówkowych. W Polsce cel jest jasny za kilka lat 80 proc. płatności odbywać ma się bezgotówkowo. - Obecnie proporcje są odwrotne, miliony ludzi w Polsce nie ma nawet konta bankowego, amassachusetts technology 60 proc. firm w Polsce w ogóle nie używa narzędzi bezgotówkowych. Wraz z polskim rządem mamy plan jak zbudować nowe zachęty i nawyki do używania płatności elektronicznych. Jednym z nich ma być możliwość łatwego stworzenia uniwersalnej identyfikacji finansowej w oparciu o np. konto bankowe – oceniał Carlos Menendez.

Marta Krupińska założycielka Azimo (fintech) przyklasnęła temu ostatniemu pomysłowi. Im więcej otwartych danych będzie łączyć się z bankowością, tym lepiej dla nowoczesnego społeczeństwa.

- Taki profil musi się wydarzyć, bo jest bardzo potrzebny. Z takim profilem będę pewna, że w każdym kraju mam taki sam scoring kredytowy i natychmiastowy dostęp do lokalnych usług finansowych, bez znajomości procedur z innych krajów i wypełniania formularzy. Teraz taki proces jest skomplikowany i złożony – mówiła Marta Krupińska. Czy taki pomysł zrealizują Polacy?

- Musimy zmienić sposób myślenia. Mamy talent, ale ograniczamy swoje plany do Polski. Róbmy od razu z myślą „go global” – zachęcała Marta Krupińska. Yobie Benjamin z Tokena, inwestor internetowy, postawił sprawę jasno: - Obecnie w fintechu nie ma mowy, żeby zakładać spółkę celującą w mniej niż 1 mld dolarów przychodów. Na rynku nie ma pieniędzy dla startupów widzących siebie jako lokalnego gracza z 50 mln dolarów przychodów. Na takie projekty inwestorom szkoda czasu – twierdzi Yobie Benjamin. 

Startup4export

Na koniec pierwszego dnia impact’17 odbyła się dyskusja dotyczącą start-upów, którą rozpoczęła Beata Szydło, Premier RP.

Podkreślała, że startupy prezentujące się na impact’17 mają szansę rozwoju i ekspansji na rynki zagraniczne oraz zapewniała, że mogą liczyć na wsparcie polskiego rządu. Premier podkreślała, że światowe gospodarki stawiają na gospodarkę cyfrową, Polska podąża podobną drogą, a innowacyjność to jeden z decydujących czynników wzrostu. Przy czym działania w obszarze przedsiębiorczości mają służyć poprawie jakości życia całego polskiego społeczeństwa.

W opinii szefowej rządu, talenty startupowców oznaczają, że snajlepszymi ambasadorami Polski i zapewniała, że wierzy w potencjał przedsiębiorców młodego pokolenia, którzy nie wstydzą się swoich wartości i pochodzenia. Wasza wiedza, kreatywność i pasja to kluczowe elementy naszego wzrostu. Będziemy wspierać Polaków, was, w tym startupowym szaleństwie, w tej wizji, którą niesiecie w świat. Dzięki wam Polska będzie pokazywana jako przykład. Szacujemy, że w 2020 r. już 10 proc. eksportu stanowić będą wyroby wysokotechnologiczne, w 2030 r. ma to być już 15 proc. wobec 8 proc. w 2015 r. – zaznaczała Premier polskiego rządu. Życzyła również wszystkim, by wkrótce mogli powiedzieć, iż „moja wielka firma, mój wielki projekt zaczął się na impact”.

Przez dwa dni w Krakowie spotykają się przedstawiciele setek firm i organizacji, wśród nich m.in. MasterCard, RoboSavvy, TMobile, Ministerstwa Cyfryzacji, University of Chicago, Samsung, IBM, SAP, 500 Startups, AstraZeneca, Microsoft, Siemens AG, Monetary Authority of Singapore, Uber, TechCrunch, PayU, Harvard Medical School, Ministerstwa Rozwoju. Eksperci, wizjonerzy i twórcy najbardziej zaawansowanych technologii, prezesi światowych koncernów z obszaru new-tech, twórcy startupów, naukowcy, a także administracja rządowa – łącznie ponad 300 speakerów, z ponad 30 krajów, wspólnie zastanowią się nad szansami i zagrożeniami economy 4.0.

Uczestnicy impact’17 mogą również obejrzeć technologie stworzone przez polskich młodych naukowców, które zaprezentowane były w strefie SciTech w czasie największych na świecie targów przemysłowych Hannover Messe 2017. 

 

Reklama

Haertle: Każdego da się zhakować

Materiał sponsorowany

Komentarze

    Reklama