Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło nową platformę wsparcia dla obywateli
Autor. Ministerstwo Cyfryzacji (@CYFRA_GOV_PL)/X
Wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski ogłosił uruchomienie nowej platformy, która ma pomóc polskim firmom, administracji oraz obywatelom w budowaniu cyberbezpieczeństwa. „Stworzyliśmy jeden wspólny punkt kontaktowy” – podkreślił przedstawiciel rządu.
Nowa platforma cyber.gov.pl docelowo stanie się miejscem, gdzie obywatele znajdą ważne informacje i usługi z perspektywy cyberbezpieczeństwa. Ma pełnić rolę „jednego punktu wyjściowego” do pozyskania informacji, wiedzy oraz przydatnych narzędzi.
Mowa o np. komunikatach o podatnościach, wyciekach danych, trwających kampaniach, a także poradnikach, rekomendacjach pełnomocnika rządu ds. cyberbezpieczeństwa czy wykazach przepisów prawa.
Za pośrednictwem platformy możliwe jest już np. zgłoszenie incydentu oraz skorzystanie z takich narzędzi, jak: bezpiecznedane.gov.pl, S46 czy Bezpieczna Poczta. Znajdziemy też quizy dotyczące cyberbezpieczeństwa oraz kompendium wiedzy. Z czasem mają pojawić się kolejne funkcjonalności.
Co ważne, cyber.gov.pl jest dedykowane zarówno dla pojedynczych obywateli, jak i administracji oraz biznesu, w tym podmiotów zaliczanych do krajowego systemu cyberbezpieczeństwa.
Jak działa platforma?
Znajdziemy w niej szereg zakładek, w tym sekcje dedykowane przedsiębiorstwom i obywatelom. Dostępne są statystyki dotyczące cyberataków i incydentów (za 2024 r., jedynie punkt dotyczący ransomware odnosi się do bieżącego roku).
Generalnie po kliknięciu danej zakładki jesteśmy przenoszeni na „oryginalną” stronę usługi lub instytucji. Przykładowo, wybierając „Ostrzeżenia i komunikaty”, trafiamy do komunikatów Moje.cert.pl; wchodząc w „Bazę wiedzy”, lądujemy w aktualnościach Ministerstwa Cyfryzacji itd.
Czytaj też
Cyber.gov.pl – uzupełnienie KSC
Jak przekazał podczas konferencji prasowej wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski, za pomocą cyber.gov.pl państwo chce w jasny sposób informować obywateli o np. zagrożeniach oraz być dostępne „wszędzie i w każdej chwili”.
Platforma ma wesprzeć Polki i Polaków w zadbaniu o swoje cyberbezpieczeństwo oraz umożliwić szybszą reakcję na incydenty. Dodatkowo, ma przyczynić się do budowania świadomości i wiedzy.
Stworzony przez resort „jeden wspólny punkt kontaktowy” będzie – zdaniem Krzysztofa Gawkowskiego – punktem uzupełniającym znowelizowany krajowy system cyberbezpieczeństwa.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
Cyfrowy Senior. Jak walczy się z oszustami?