Reklama

Biznes i Finanse

Fot. Creativegen/Pixabay

Digitalizacja priorytetem Orlenu na najbliższe lata 

Transformacja cyfrowa to jeden z najważniejszych priorytetów PKN Orlen na najbliższe trzy lata – wynika z raportu opracowanego przez koncern we współpracy z Accenture. Obok digitalizacji kluczowe znaczenie ma zrównoważony rozwój biznesu.

PKN Orlen podał, że w raporcie „Nie ma dekarbonizacji bez digitalizacji. Zrównoważony Rozwój potrzebuje technologii cyfrowych” opublikowano również badanie przeprowadzone we współpracy z Accenture wśród menadżerów wysokiego szczebla - w badaniu tym wzięło udział ponad 4 tys. przedstawicieli kadry zarządzającej na świecie, w tym w Polsce. Jego wyniki, jak podał koncern, „potwierdzają, że zarządzający firmami sięgają po digitalizację, aby realizować strategie zrównoważonego biznesu”.

Według PKN Orlen, raport ten w kompleksowy sposób wskazuje, co łączy oba trendy i jakie rozwiązania, w tym z zakresu digitalizacji, wspierają zmniejszanie śladu węglowego.

Zrównoważony rozwój i digitalizacja idą w parze

Koncern zaznaczył, że celem raportu jest zapewnienie nowej, wspólnej perspektywy postrzegania dwóch kluczowych, wzajemnie napędzających się trendów obecnego świata: zrównoważonego rozwoju i digitalizacji”. Jak wyjaśniono, autorzy dokumentu skupili się na wpływie narzędzi cyfrowych na transformację przemysłu, który będzie bardziej zrównoważony środowiskowo, wytwarzając mniejszy ślad węglowy.

„Ten trend będzie przybierał na sile, ponieważ inwestorzy przychylnie patrzą na spółki, które podnoszą efektywność i wspierają ideę zrównoważonego rozwoju na bazie cyfrowej transformacji” – ocenił PKN Orlen, powołując się na raport. Zauważył jednocześnie, że już obecnie dwie trzecie firm deklaruje, iż ma gotowe plany działań na rzecz zrównoważonego rozwoju całej organizacji, a 30 proc. przygotowało je dla poszczególnych obszarów biznesowych.

Cel na najbliższe lata 

Według koncernu, z badania wynika, że transformacja cyfrowa i zrównoważony rozwój biznesu to dwa najważniejsze priorytety strategiczne dla kadry kierowniczej na najbliższe trzy lata.

„Podążamy za zmianą, wkraczając na drogę transformacji energetycznej. Ta zmiana jest nieuchronna i nie ma już od niej odwrotu. Wymaga ona od nas pewnego wysiłku oraz zmiany sposobu naszego myślenia. Dlatego przede wszystkim stawiamy na rozwój i wdrażanie nowych technologii cyfrowych” – powiedział prezes PKN Orlen Daniel Obajtek, cytowany w komunikacie koncernu.

W drodze do neutralności emisyjnej 

Obajtek podkreślił, że do 2030 r. Grupa Orlen przeznaczy 140 mld zł na inwestycje związane z transformacją koncernu w kierunku grupy multienergetycznej, opartej o energetykę odnawialną i gazową, efektywną, niskoemisyjną produkcję rafineryjno-petrochemiczną, własne wydobycie węglowodorów oraz zintegrowaną ofertę dla klientów indywidualnych. „Jestem przekonany, że to właściwy kierunek, który pozwoli nam osiągnąć długofalowy cel Grupy Orlen, jakim jest całkowita neutralność emisyjna w 2050 r.” – stwierdził prezes PKN Orlen.

Cyfrowe narzędzia podnoszą efektywność 

Patrycja Klarecka, odpowiedzialna w zarządzie PKN Orlen za sprzedaż detaliczną, zwróciła uwagę, że już obecnie dzięki narzędziom cyfrowym usprawniany jest tam np. przebieg procesów produkcyjnych przy minimalizowaniu zużycia surowców i energii, co w konsekwencji obniża emisyjność. „Digitalizacja pozwala więc na pogodzenie celów biznesowych i środowiskowych, które są dla nas bardzo ważne” – zaznaczyła. Jak dodała, digitalizacja umożliwia też dotarcie do klientów wieloma kanałami, dzięki czemu możliwa jest bardziej kompleksowa oferta oraz lepsza obsługa.

Konkretne przykłady 

PKN Orlen wyjaśnił, ż ew raporcie „Nie ma dekarbonizacji bez digitalizacji. Zrównoważony Rozwój potrzebuje technologii cyfrowych” przedstawiono m.in. przykłady rozwiązań wdrażanych przez koncern, a także przez inne globalne podmioty, które – jak oceniono w informacji – „zmieniając modele biznesowe i stosując technologie, takie jak np. sztuczna inteligencja, chmura obliczeniowa, zaawansowane systemy analityczne czy cyfrowe bliźniaki, z sukcesem przestawiają się na ścieżki dekarbonizacji”.

„I tak na przykład digitalizacja wspiera działania z zakresu efektywności energetycznej, z jednej strony oszczędzany jest koszt energii, z drugiej redukowane są emisje gazów cieplarnianych do atmosfery. Z kolei najpopularniejsza z technologii, czyli sztuczna inteligencja, wspomaga optymalizację procesów, które wpływają na redukcję zużycia surowców i wody. Inteligentne narzędzia potrafią również przewidzieć ewentualną awarię maszyny i w ten sposób umożliwiają wczesne wyeliminowanie potencjalnych usterek” – podkreślił PKN Orlen.

Należy uwzględniać nowoczesne technologie 

Koncern zwrócił przy tym uwagę, że digitalizacja może również wesprzeć redukcję emisji gazów cieplarnianych poprzez wpływ na decyzje konsumentów, tworzenie nowych modeli biznesowych czy transformację procesów i systemów. „Dlatego kluczowe jest, aby przedsiębiorstwa przy planowaniu działań w zakresie zrównoważonego rozwoju uwzględniały możliwość wykorzystania takich technologii, jak Internet Rzeczy, sztuczna inteligencja czy sieć 5G” – wskazał PKN Orlen.

Raport „Nie ma dekarbonizacji bez digitalizacji. Zrównoważony Rozwój potrzebuje technologii cyfrowych”, jak wyjaśnił PKN Orlen, to najnowsza, 14. już publikacja w ramach cyklu „Napędzamy Przyszłość” - dokument dostępny jest w wersji online na www.orlen.pl.


Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture. 

image
Fot. Reklama

 

Źródło:PAP
Reklama

Komentarze

    Reklama