Social media
WhatsApp przyłącza się do walki z dezinformacją wokół Covid-19
Należący do Facebooka WhatsApp poinformował w środę, że przeznaczy 1 mln dolarów na działania fact checkingowe dotyczące epidemii Covid-19. Serwis powoła również centrum informacyjne ws. koronawirusa.
WhatsApp ogłosił w środę dwie nowe inicjatywy związane z walką z pandemią. Zapowiedział, że wspólnie z takimi organizacjami jak Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), UNICEF i Programem ONZ ds. Rozwoju (UNDP) powoła centrum informacyjne o koronawirusie. Ma ono oferować użytkownikom na całym świecie proste i użyteczne wytyczne odnośnie epidemii, a tym samym zredukować rozprzestrzenianie się fałszywych informacji i plotek o epidemii.
Platforma podkreśliła, że wspólnie z WHO i UNICEF'em już rozpoczęła prace nad stworzeniem specjalnej "gorącej" linii, gdzie za pośrednictwem komunikatora użytkownicy będą mogli zasięgnąć bezpośredniej porady ws. wirusa. Nie wiadomo jeszcze, kiedy linia zostanie powszechnie udostępniona.
WhatsApp przeznaczył ponadto 1 mln dolarów na rzecz Instytutu Poyntera, czyli międzynarodowej organizacji zajmującej się fact checkingiem (IFNC). Pieniądze przeznaczone zostaną na wsparcie ponad setki organizacji z 45 krajów świata współpracujących w ramach #CoronaVirusFacts Alliance i tropiących rozprzestrzenianie się dezinformacji ws. wirusa. Grant ma pomóc w przeszkoleniu tych osób w korzystaniu z narzędzi WhatsApp Business, w tym WhatsApp Business API, w celu sprawdzania prawdziwości informacji.
"Jesteśmy szczęśliwi, że możemy wesprzeć pracę Instytutu Poyntera i być może pomóc w zwiększeniu liczby organizacji fact checkingowych, współpracujących z WhatsApp. Nadal będziemy także pracować bezpośrednio z ministerstwami zdrowia na całym świecie, żeby umożliwić im przekazywanie za naszym pośrednictwem rzetelnych informacji" - powiedział w oświadczeniu Will Cathcart, szef platformy.
Facebook, do którego należy WhatsApp, zapowiedział, że przekaże 20 mln dolarów na walkę z Covid-19. Szef koncernu Mark Zuckerberg oświadczył, że firma przeznaczy 10 mln dolarów dla Fundacji ONZ oraz na stworzony przez WHO fundusz solidarnościowy na rzecz walki z Covid-19 i kolejne 10 mln dolarów na fundację CDC wspierającą amerykańskie Centra Kontroli i Prewencji Chorób.
We wtorek koncern zapowiedział także, że przekaże 100 mln dolarów w dotacjach i reklamach na wsparcie 30 tys. małych firm, współpracujących z serwisem.