Reklama

Social media

Fot.: Rachit Tank/Unsplash

WhatsApp ma zapłacić 225 mln euro. Kara za złamanie przepisów o ochronie danych użytkowników

Należący do Facebooka komunikator WhatsApp został ukarany w Irlandii grzywną w wysokości 225 mln euro. Taką decyzję podjął tamtejszy regulator stwierdzając, że platforma nie dopełniła wymogów unijnych przepisów dotyczących informowania użytkowników o przetwarzaniu ich danych. WhatsApp zapowiedział odwołanie od decyzji.

Komunikator WhatsApp funkcjonuje na rynku od 2009 r. W 2014 r. aplikacja została przejęta przez Facebooka za kwotę 19 mld dol. WhatsApp wciąż zyskuje na popularności, według ostatnich danych liczba jego użytkowników przekroczyła globalnie 2 miliardy.

WhatsApp na celowniku regulatora

Trzy lata temu polityka stosowana przez WhatsAppa w związku z przetwarzaniem danych użytkowników wzbudziła wątpliwości irlandzkiej Komisji Ochrony Danych (DPC).

Regulator doszedł ostatecznie do wniosku, że komunikator nie informuje w dostateczny sposób swoich użytkowników, w jaki sposób dane na ich temat są udostępniane innym platformom należącym do ekosystemu Facebooka. To natomiast jest niezgodne z obowiązującymi w Unii Europejskiej przepisami GDPR (w Polsce znanymi jako RODO).

225 mln euro kary

DPC zaproponowała w 2020 r. swoim europejskim odpowiednikom nałożenie na WhatsAppa grzywny w wysokości 50 mln euro, jednak spotkała się ze sprzeciwem części krajowych regulatorów.

Ostatecznie sprawa trafiła do Europejskiej Rady Ochrony Danych, która zdecydowała o podwyższeniu wysokości grzywny.

W rezultacie irlandzki regulator ukarał WhatsAppa kwotą 225 mln euro. To najwyższa grzywna w historii DPC. WhatsApp otrzymał także polecenie, aby w ciągu trzech miesięcy zmienił swoją politykę informacyjną związaną z przetwarzaniem danych użytkowników.

W wydanym komunikacie WhatsApp oświadczył, że kara w wyznaczonej wysokości jest nieproporcjonalna w stosunku do dokonanych naruszeń przepisów. Serwis zapowiedział odwołanie od decyzji DPC do właściwych instytucji unijnych.


Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.

image
Fot. Reklama

Reklama

Komentarze

    Reklama