Social media
Norwegia wprowadzi obowiązek oznaczania retuszowanych zdjęć w reklamach
Norweski rząd wprowadzi obowiązek oznaczania retuszowanych zdjęć w reklamach wyświetlających się w mediach społecznościowych, aby przeciwdziałać presji związanej z posiadaniem idealnego ciała wśród nastolatków. Uzasadniono, że dzieci są bombardowane nieprawdziwymi obrazami idealnych sylwetek.
"Obowiązek oznaczania reklam dotyczyć będzie tych zdjęć lub wideo, w których kształt, rozmiar lub skóra człowieka zostały zmienione poprzez retusz lub inną manipulację" - przekazała PAP Rita Astridsdotter Brudalen z norweskiego Urzędu ds. Mediów (Medietilsynet).
Nowe przepisy mają wejść w życie 1 lipca przyszłego roku i mają się odnosić do zdjęć, filmów reklamowych, a także materiałów sponsorowanych publikowanych w mediach społecznościowych.
Reklamy produktów na odchudzanie w mediach społecznościowych
Z przeprowadzonego przez Urząd ds. Mediów badania "Dzieci i media 2020" wynika, że 61 proc. dzieci w wieku 13-18 lat oraz 28 proc. w wieku 9-12 wyświetliło za pośrednictwem m.in. mediów społecznościowych reklamy produktów na odchudzanie.
Do 50 proc. starszych nastolatków i 26 proc. młodszych nastolatków trafiły reklamy środków na przyrost masy mięśniowej. Jedna trzecia dzieci w obu grupach miała kontakt z materiałami promocyjnymi dotyczącymi zabiegów kosmetycznych oraz solarium, a 20 proc. 13-18 latków z reklamami chirurgi plastycznej.
Raport norweskiego urzędu wskazuje, że "aż 70 proc. nastolatków korzystających z mediów społecznościowych uważa, że otrzymuje za dużo reklam". "Młodzi ludzie uważają, że zarówno zwykłe reklamy w internecie, jak i wpisy influencerów, którzy promują produkty w mediach społecznościowych, przyczyniają się do większej presji związanej z idealnym ciałem. Pomysł uregulowania i oznaczania retuszowanych obrazów wyszedł od nastolatków podczas dyskusji z grupą nastolatków" - podkreśla Urząd ds. mediów.
Ostre kary za brak oznaczenia zdjęcia
Aby umożliwić wprowadzenie oznaczeń retuszowanych reklam norweski parlament zmienił ustawę o marketingu. Szczegóły dotyczące przepisów wykonawczych mają zostać ustalone przez norweski Urząd ds. Konsumentów, który przyjmuje skargi na nieetyczne reklamy.
Dla tych, którzy złamią prawo, m.in. influencerów zamieszczających wyidealizowane sylwetki i reklamujących produkty kosmetyczne, grozić będzie wysoka grzywna, natomiast w skrajnych sytuacjach, np. wielokrotnego zamieszczania retuszowanego i nieoznaczonego zdjęcia - kara pozbawienia wolności.
Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.