Social media
Facebook ukarany w Kanadzie
Kanadyjskie Biuro ds. Konkurencji ukarało Facebooka grzywną w wysokości 6,5 mln dolarów za podawanie użytkownikom fałszywych informacji odnośnie wykorzystywania i przekazywanie ich danych firmom trzecim. Koncern zaprzeczył zarzutom, ale przyjął karę.
Niezależne kanadyjskie Biuro ds. Konkurencji zarzuca amerykańskiemu serwisowi, że od sierpnia 2012 r. do czerwca 2018 r. "przekazywał Kanadyjczykom fałszywe lub mylące informacje odnośnie prywatności ich danych personalnych gromadzonych na Facebooku oraz Messengerze". Urząd ujawnił, że pomimo zapewniania użytkowników o tym, że ich dane są bezpieczne, Facebook przekazywał je w nieuprawniony sposób zewnętrznym deweloperom. Za to agencja nałożyła na koncern karę w wysokości 6,5 mln dolarów.
Rzecznik Facebooka poinformował agencję Reutera, że chociaż firma nie zgadza się zarzutami przedstawionymi jej przez kanadyjskie biuro, to zdecydowała się "rozwiązać problem poprzez zawarcie ugody i nie kwestionowanie tych ustaleń". W ramach porozumienia koncern zadeklarował również, że nie będzie udzielał użytkownikom informacji, ktore mogłyby zostać uznane za nieprawdziwe lub mylące odnośnie polityki prywatności firmy i przetwarzania danych internautów.
Facebook nie po raz pierwszy krytykowany jest za niedostateczną ochronę danych użytkowników. Mowa tu przede wszystkim o aferze Cambridge Analytica z 2018 r., kiedy to wyszło na jaw, że brytyjska firma konsultingowa pozyskała nielegalnie dane nawet 87 mln użytkowników Facebooka, w tym 620 tys. Kanadyjczyków.
Brytyjskie Biuro Komisarza ds. Informacji (ICO) jeszcze jesienią 2018 r. nałożyło za to na Facebooka karę w wysokości 500 tys. funtów. W 2019 r. amerykańska Federalna Komisja Handlu (FTC) ukarała natomiast koncern karą w wysokości 5 mld dolarów - najwyższą jak dotąd w historii USA karą nałożoną na firmę technologiczną. W marcu tego roku także australijskie Biuro Komisarza ds. Prywatności poinformowało o wytoczeniu Facebookowi proces o wyciek danych do Cambridge Analytica.
W pierwszym kwartale 2020 r. Facebook odnotował 2,6 mld aktywnych użytkowników miesięcznie, 24 mln w Kanadzie.