Reklama

Social media

Eksperci ostrzegają: uwaga na oszustwa w Amazonie

Fot. Christian Wiediger/Unsplash/Domena publiczna
Fot. Christian Wiediger/Unsplash/Domena publiczna

Łatwość i szybkość zakupów w popularnej platformie sprawia, że każdego dnia wiele ludzi decyduje się na transakcje za pomocą Amazona. Eksperci ostrzegają przed cyberprzestępcami, którzy coraz częściej wykorzystują brak ostrożności klientów, dokonując kradzieży pieniędzy i wyłudzeń danych na dużą skalę.

Amazon jest jednym z największych internetowych rynków handlu detalicznego. Jego zaletą jest dostępność zróżnicowanych towarów i usług oraz możliwość robienia zakupów w łatwy i szybki sposób. Sama usługa Amazon Prime jest dostępna dla 200 milionów subskrybentów na całym świecie. Popularność tej platformy uczyniła jej założyciela - Jeffa Bezosa najbogatszym człowiekiem świata w 2018 roku. 

Jednak tak duża popularność tej platformy niesie za sobą pewne poważne konsekwencje. W ostatnim czasie cieszy się bowiem szczególnym zainteresowaniem cyberprzestępców, którzy wykorzystują różne metody działania, aby okradać klientów Amazona i wyłudzać od nich dane osobowe. Warto być świadomym związanych z tym zagrożeń.

Phishing mailowy

Jednym ze sposobów, jaki wykorzystują cyberprzestępcy, jest podszywanie się pod Amazona. Wysyłają oni klientom informacje na temat fałszywego zamówienia na ich skrzynkę pocztową. W mailu znajduje się link, który rzekomo ma ich przekierować do działu obsługi klienta platformy, jednak w rzeczywistości chodzi o to, by klienci wpisali swoje dane, a te zostały przechwycone przez przestępców. 

Wysłane maile często mogą zawierać także załącznik, w którym ukryte jest złośliwe oprogramowanie służące do wyłapania danych uwierzytelniających konto użytkownika.

„Aby obronić się przed tego typu atakami, powinniśmy być wyczuleni na kilka sygnałów ostrzegawczych, które wskazują na próby wyłudzenia. Są to przede wszystkim literówki w adresie e-mail, z którego przyszła do nas wiadomość czy błędy gramatyczne w tekście wiadomości. Także wszelkiego rodzaju załączniki mogą wskazywać na próbę oszustwa. Wątpliwości powinny pojawić się również w momencie sprawdzania linku podanego w wiadomości. W przypadku zauważenia jakichkolwiek odstępstw wiadomość najlepiej od razu usunąć, a w razie wątpliwości skontaktować się bezpośrednio z obsługą klienta Amazon, używając do tego celu danych kontaktowych znajdujących się na oficjalnej stronie platformy. – wyjaśnia Kamil Sadkowski, starszy specjalista ds. cyberbezpieczeństwa ESET, dostawcy oprogramowanie antywirusowego.

Oszustwo na kartę podarunkową

Cyberprzestępcy wpadli również na pomysł, żeby zaoferować potencjalnym ofiarom możliwość zakupienia kart podarunkowych Amazona, które nie tylko mogą stanowić pewną formę prezentu dla kogoś bliskiego, ale także za ich pomocą można uiszczać zaległe opłaty urzędowe, o co w rzeczywistości nie poprosiłaby żadna instytucja. 

Na ofiarę zostaje wówczas nałożona presja czasowa, która ma ją skłonić do zakupu takiej fałszywej karty. 

Niekiedy zdarza się również, że ofiara dostaje informację o tym, że bliska osoba jest w potrzebie i potrzebuje pomocy finansowej, której można udzielić za pomocą karty podarunkowej. 

Warto wtedy weryfikować takie informacje i kontaktować się z osobami, które rzekomo potrzebują naszej pomocy, bo pomoże to wykryć próbę wyłudzenia pieniędzy.

Oszustwo związane z płatnościami

Wyłudzenie pieniędzy za pomocą sfałszowanej platformy do dokonywania płatności w Amazonie to kolejny ze sposobów, który wykorzystują cyberprzestępcy. Oferują oni użytkownikom możliwość skorzystania z takiego serwisu zachęcając ich często specjalnymi rabatami. To łatwy sposób na to, żeby wykraść dane logowania do konta bankowego użytkownika.

Rozmowy telefoniczne

Oszuści często podszywają się również pod pracowników biura obsługi klienta Amazona i kontaktują się telefonicznie z klientami platformy. Pretekstem mogą być dla nich problemy z kontem, nieprawidłowa transakcja kupna czy zagubiona paczka. Podczas rozmowy mogą poprosić o dane osobowe ofiary, która często zgadza się na to, nie będąc w ogóle świadoma zagrożenia.

„Bezpieczeństwo zakupów online opiera się na najważniejszej zasadzie >>ufaj, ale weryfikuj<<. Większości oszustw można uniknąć, jeśli zachowamy czujność i zdrowy rozsądek. Najgorszym doradcą są emocje i presja czasu. Jeśli otrzymamy nietypowe, inne niż standardowe, wiadomości e-mail, rzekomo pochodzące z Amazona, zawsze musimy zachować szczególną ostrożność i zweryfikować ich pochodzenie, zanim otworzymy jakikolwiek link lub załącznik. Nigdy też nie powinniśmy podawać i udostępniać danych osobowych podczas przychodzących do nas rozmów telefonicznych od przedstawiciela obsługi klienta którejkolwiek z platform sprzedażowych” - dodaje Kamil Sadkowski.

Na podst. informacji prasowej.


Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture. 

image
Fot. Reklama
Reklama

Haertle: Każdego da się zhakować

Materiał sponsorowany

Komentarze

    Reklama