Reklama

Armia i Służby

Cyberpolicja odpowiada na raport NIK: krytykuje czas, kiedy nas nie było

CBZC
Autor. cbzc.policja.gov.pl

Ostatni raport Najwyższej Izby Kontroli dotyczący działań państwa w zakresie zwalczania przestępczości w cyberprzestrzeni w latach 2019-2021 skrytykował m.in. premiera, pełnomocnika ds. cyberbezpieczeństwa w KPRM, NASK czy także policję jako organ, który często jest pierwszym kontaktem dla ofiar oszustów w sieci. Teraz Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości zdecydowało się odpowiedzieć na zarzuty, komentując je dla CyberDefence24.pl.

Reklama

Kontrola NIK-u wykazała, że Policja „podejmowała aktywne działanie” dotyczące zarządzania ryzykami, w tym w obszarze zapobiegania i minimalizowania skutków przestępstw internetowych. Pozytywnie oceniono również utworzenie Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, które ma być odpowiedzią na problem wzrostu skali występowania oszustw internetowych.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Jednak przypomnijmy, że problemem - zdaniem NIK - było zgłaszanie przestępstw internetowych – to właśnie Policja jest bowiem pierwszym kontaktem dla wielu oszukanych obywateli (w sondażu NIK wskazało tak 81 proc. badanych – red.). Zdaniem urzędników nie wypracowano instrukcji i procedur, które zapewniałyby efektywną obsługę tego rodzaju zgłoszeń. Nie opracowano w szczególności odrębnej instrukcji dla osób i podmiotów pragnących zgłosić przestępstwa internetowe.

Pozytywnie oceniono natomiast fakt opracowania dla terenowych jednostek Policji procedury przyjmowania zgłoszeń przestępstw internetowych. O wszystkich wnioskach z kontroli NIK dotyczących zwalczania cyberprzestępczości przez Policję piszemy w tym tekście .

Czytaj też

Cyberpolicja: Raport dotyczy okresu bez CBZC

W sprawie raportu NIK najpierw skierowaliśmy pytania do Komendy Głównej Policji, a ta przekierowała nas do Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości.

Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości zaznacza, że kontrola obejmowała okres od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2021 r., a więc czas, kiedy w strukturach Policji funkcjonowało nieistniejące już Biuro do Walki z Cyberprzestępczością podległe Komendzie Głównej Policji, „dlatego trudno jest się im odnieść do tego raportu”.

Od 12 stycznia 2022 roku istnieje formalnie CBZC – i jak zaznacza podkom. Marcin Zagórski z Zespołu Prasowego Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości - od tego czasu funkcjonariusze „podejmują intensywne działania ukierunkowane na zwalczanie tego rodzaju przestępczości, jak również w zakresie przeciwdziałania przestępstwom w sieci”.

„W tym zakresie uruchomiona została strona internetowa CBZC oraz profil na portalu społecznościowym Facebook, na których zamieszczane są różnego rodzaju materiały profilaktyczne o charakterze informacyjno-instruktażowym. Materiały te publikowane są także na innych kanałach policyjnych, aby maksymalnie zwiększyć szanse dotarcia do jak największej grupy odbiorców” – zaznaczył funkcjonariusz w odpowiedzi dla CyberDefence24.pl.

Czytaj też

Rekturacja i szkolenie cyberpolicjantów

Niewątpliwie wyzwaniem w tworzeniu Biura jest pozyskanie talentów IT, które gotowe będą wejść w struktury Policji, na co także zwróciła uwagę NIK. Aktualnie w CBZC ma pełnić służbę ponad 450 osób.

„W trybie ciągłym prowadzona jest rekrutacja do CBZC dla osób z zewnątrz. Dla funkcjonariuszy bezpośrednio zwalczających cyberprzestępczość przewidziane jest poza podstawowym uposażeniem wynikającym ze stażu służby, stanowiska i innych dodatków, specjalne świadczenie w kwocie od ok. 5 tys. zł. do ok. 9 tys. zł” – przypomina Zagórski.

Jak dodaje, obecnie z ponad 200 osób, które wyraziły chęć wstąpienia do CBZC, 54 osoby zaliczyły pierwszy etap rekrutacji składający się z testu wiedzy, testu umiejętności praktycznych i testu językowego. „Już niebawem przewidziany jest kolejny egzamin dla 41 osób. W większości kandydaci posiadają wykształcenie informatyczne, jednak odnotowujemy również przypadki zaliczenia egzaminu na bardzo wysokim poziomie osób bez takiego wykształcenia, jednak z ogromną wiedzą specjalistyczną” – informuje nas podkom. Marcin Zagórski z Zespołu Prasowego Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości.

Wskazując na kolejne działania, jakie miało w ciągu roku podjąć CBZC wymienia powołanie specjalnego zespół ds. zapobiegania cyberprzestępczości, którego członkowie współpracują m. in. z Europolem, Interpolem, Bankowym Centrum Cyberbezpieczeństwa Związku Banków Polskich, dyżurnetem i CERT-em działających w strukturach NASK-u.

Dodatkowo, w ramach struktur CBZC powołano „specjalny zespół szkoleniowy składający się z policjantów posiadających ponadprzeciętną wiedzę informatyczną”. Opracował on projekt oraz materiały szkoleniowe zarówno dla policjantów Biura, jak i pozostałych jednostek Policji, które mają być później przydatne w codziennej służbie.

Przeszkoliliśmy już ponad 1800 policjantów w większości z jednostek terenowych Policji. Ponadto w programie szkolenia podstawowego dla nowo przyjętych funkcjonariuszy Policji, przewidziane są zajęcia z zakresu cyberprzestępczości” – słyszymy.

Komentując jeszcze zarzuty Najwyższej Izby Kontroli, podkom. Marcin Zagórski zaznacza, że w CBZC mają świadomość że zapełnienie 1800 etatów „to może być dłuższy proces i nie będzie to łatwe zadanie” (taki cel wyznaczono do 2025 roku – red.), dlatego „podejmują kroki, aby zachęcić do wstąpienia do Biura jak największą liczbę osób posiadających predyspozycje i wiedzę z zakresu nowych technologii i informatyki”.

CBZC – z rezerwy celowej – ma zapewnione środki na budowę nowych siedzib, zakup sprzętu i szkolenia funkcjonariuszy. O finansach cyberpolicji pisaliśmy w tym materiale .

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama
Reklama

Komentarze