Reklama

Polityka i prawo

Japonia chce rywalizować z USA i Chinami na polu technologii AI

Fot. kalhh/Pixabay
Fot. kalhh/Pixabay

Japonia chce konkurować z rywalami z USA i Chin na polu sztucznej inteligencji (AI). Ma w tym pomóc powstanie największej japońskiej firmy internetowej. Czy Japończycy znowu zaskoczą świat innowacyjnymi rozwiązaniami?

Z Holdings to należący do japońskiego konglomeratu SoftBank operator usług internetowych Yahoo Japan. Komunikator Line jest natomiast własnością południowokoreańskiego koncernu Naver. Łączne roczne przychody obu przedsiębiorstw sięgają 1,16 bln jenów (ok. 10,68 mld USD) - w porównaniu do 1,1 bln jenów przychodu obecnego lidera japońskiego rynku IT, firmy Rakuten.

Partnerzy planują przeznaczać 100 mld jenów (920 mln USD) rocznie na rozwój sztucznej inteligencji oraz innych technologii pozwalających na zintegrowanie usług, od zakupów internetowych, poprzez media społecznościowe, aż po usługi finansowe. Spółki liczą ponadto na efekt synergii związany z wymianą doświadczeń i danych o użytkownikach oraz ujednoliceniem konkurencyjnych produktów, np. płatności z użyciem smartfona. Działania te mają im pozwolić na rywalizowanie z globalnymi gigantami, takimi jak amerykański Amazon.com i chińska Alibaba Group Holding.

Ogłoszona w poniedziałek na wspólnej konferencji prasowej fuzja spółek ma zostać sfinalizowana do października 2020 r. - po zakończeniu wykupu z giełdy w Tokio 27 proc. udziałów Line'a, które nie są jeszcze w posiadaniu Navera. Zgodnie z umową SoftBank i Naver przeznaczą na ten cel po 170 mld jenów, a następnie otrzymają po połowie udziałów w nowym podmiocie, który przejmie 65 proc. akcji oraz nazwę Z Holdings.

Fuzja Line'a i Z Holdings wymaga zatwierdzenia przez organy antymonopolowe. Japońska Komisja ds. Uczciwej Konkurencji (JFTC) ma przy tym brać pod uwagę nie tylko przychody i udziały w rynku obu spółek, ale również zasoby danych o użytkownikach, którymi dysponowałby podmiot powstały z ich połączenia.

Stronę Yahoo Japan odwiedza 67 mln internautów miesięcznie. Z aplikacji Line korzysta 185 mln użytkowników w Japonii, Tajwanie i Azji Południowo-Wschodniej. Kyodo przypomina, że nawet łączna liczba kont na Line i Yahoo Japan to czterokrotnie mniej niż baza chińskiego Tencenta i blisko dziesięciokrotnie mniej niż w przypadku amerykańskiego Facebooka.

Grupa SoftBank w kwartale lipiec-wrzesień odnotowała stratę operacyjną na poziomie 704,37 mld jenów. Było to związane z nieudaną inwestycją w amerykański start-up WeWork.

Źródło:PAP
Reklama

Komentarze

    Reklama