Reklama

Biznes i Finanse

Policja ostrzega przed nowym zagrożeniem dla użytkowników bankowości internetowej

Fot. Tumisu/Pixabay
Fot. Tumisu/Pixabay

Policja ostrzega przed fałszywymi stronami udającymi pośredników szybkich płatności. Na atak narażeni są użytkownicy bankowości internetowej i mobilnej robiący zakupy przez Internet.

Przestępcy podszywają się pod serwisy oferujące szybkie przelewy (np. Dotpay, PayU, czy Przelewy24). Podstawione strony przestępców wyłudzają loginy i hasła do bankowości internetowej oraz kody autoryzacyjne zatwierdzające przelewy.

Ofiary ataków, które nie zachowają ostrożności, mogą stracić swoje oszczędności. Problem jest poważny - tylko w marcu odnotowano ponad 100 różnych stron udających pośredników płatności, używanych przez przestępców. Nieświadomi konsumenci ujawniając swoją tożsamość przestępcom mogą doprowadzić do wykorzystania jej do zawarcia w ich imieniu umów i w konsekwencji np. zaciągnięcia zobowiązań finansowych.

Przestępcy używają różnych sposobów, by ściągnąć ofiary na fałszywe strony. Użytkownicy mogą być do nich kierowani przez linki w SMSach, komunikatorach internetowych lub poprzez fałszywe sklepy internetowe.  Aby nie zostać ofiarą przestępców należy zwrócić uwagę na kilka ważnych elementów:

  • Uważać na wszystkie wiadomości o konieczności zapłaty lub dopłaty drobnych kwot (np. 0,76 PLN) zawierające link do strony udającej pośrednika płatności. Przed wykonaniem przelewu rekomendowany jest kontakt z firmą, która figuruje jako nadawca wiadomości (np. operator telekomunikacyjny, sklep czy serwis internetowy);
  • Jeśli strona prosi o login i hasło do bankowości internetowej, sugerowane jest sprawdzenie w pasku przeglądarki, czy jej adres internetowy zgadza się z adresem strony Twojego banku. Jeśli adres jest inny niż zwykle, nie loguj się na tej stronie - nie podawaj tam swoich danych oraz powiadom o tym swój bank;
  • Zawsze należy czytać uważnie treść każdego SMSa z kodem autoryzacyjnym od swojego banku. Jeśli bank to umożliwia zamień SMSy na autoryzację za pośrednictwem aplikacji mobilnej;

Osoby, które podejrzewają, że stały się ofiarą internetowego oszustwa, powinny zgłosić to jak najszybciej do banku, a następnie zespołowi reagowania na incydenty CERT.PL (pod adresem https://incydent.cert.pl/) oraz najbliższej jednostce Policji. Wskazane poniżej instytucje przekażą informacje na temat kolejnych działań. Konsumenci mają też prawo złożyć reklamację do swojego banku.

Źródło: Policja.pl

Reklama

Komentarze

    Reklama