Reklama

Social media

Portal otwartych danych gromadzi 23 tys. rodzajów danych od 165 instytucji

fot. Stephen Dawson/ Unsplash
fot. Stephen Dawson/ Unsplash

Portal dane.gov.pl, największy punkt dostępu do otwartych danych gromadzi już 23 tys. rodzajów danych od 165 instytucji - poinformowała Anna Gos, dyrektor departamentu zarządzania danymi w KPRM podczas konferencji „The Future is Data. Przyszłość to dane”. 

Jak mówiła podczas zorganizowanej przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów dyrektor Gos, dzięki udostępnionym już zasobom można analizować i wykorzystywać dane z takich obszarów jak zdrowie, bezpieczeństwo, biznes i gospodarka, budżet i finanse publiczne, kultura, nauka, czy oświata. Ich wykorzystanie, również do celów komercyjnych, nie jest w żaden sposób ograniczone - zaznaczyła, zachęcając jednocześnie np. samorządy do publikacji swoich danych na portalu.

Jak podkreślała Anna Gos, portal dane.gov.pl to największy punkt dostępu do danych tworzonych i przechowywanych przez administrację, ale i dobrowolnie przez sektor prywatny.

Przypomniała też, że w trakcie realizacji jest program otwierania danych na lata 2021-2027, który definiuje działania wielu instytucji publicznych w kwestii zasilania portalu otwartych danych danymi lepszej jakości.

Dyrektor zwróciła też uwagę, że aktualnie w Polsce jesteśmy w momencie zmiany prawa w obszarze otwartych danych i otwierania informacji sektora publicznego. Wkrótce wejdzie w życie nowa ustawa o otwartych danych, która nie tylko wdraża dyrektywę w zakresie nowych typów danych: wysokiej wartości, dynamiczne, naukowe, ale reguluje sieć pełnomocników ds. otwartości danych oraz program otwierania danych i portal - przypomniała.

Ustawa została skonstruowana w oparciu o zasadę: "otwarte jak to możliwe, zamknięte jak to konieczne" - dodała dyrektor departamentu zarządzania danymi w KPRM.


Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture. 

image

 

Źródło:PAP
Reklama

Komentarze

    Reklama