Reklama

Polityka i prawo

Facebook planuje wdrożyć usługę informacyjną

Fot. Anthony Quintano/Wikimedia Commons/CC 2.0
Fot. Anthony Quintano/Wikimedia Commons/CC 2.0

Szef Facebooka Mark Zuckerberg poinformował, że koncern planuje wdrożenie nowej usługi w ramach swojej platformy, która oferowałaby ponad 2 miliardom użytkowników dostęp do informacji zewnętrznych wydawców. Deklaracja padła podczas rozmowy z Mathiasem Doepfnerem, szefem koncernu wydawniczego Axel Springer. 

Zuckerberg powiedział, że produkt ten, w przyszłości zintegrowany z Facebookiem, skupiałby się na dostarczaniu użytkownikom największej na świecie sieci społecznościowej wiarygodnych informacji. Według szefa koncernu projekt od początku byłby realizowany we współpracy z przyszłymi partnerami na całym świecie.

Jego zdaniem "oddzielny kanał dystrybucji informacji" mógłby owocować "lepszą monetyzacją (treści) dla wydawców". Dodał, że "Facebook mógłby wejść w bezpośrednie relacje z wydawcami i dbać, aby ich treści były dostępne, o ile będą naprawdę wysokiej jakości".

Mark Zuckerberg nie mówił o możliwości pobierania opłat od użytkowników Facebooka za korzystanie z nowej funkcji.

Doepfner z kolei powiedział, że około 85 proc. zysków jego koncernu pochodzi z działalności cyfrowej. Obecnie reklama drukowana przynosi mniej niż 10 proc. przychodów, a wydawane przez Axela Springera gazety tradycyjne powoli przekształcają się w marki multimedialne. Prezes firmy wydawniczej podkreślił, że celem jego działalności jest "zagwarantowanie, że dziennikarstwo cyfrowe ma przyszłość". Doepfner zaznaczył, że jest optymistą co do "roli dziennikarstwa w świecie cyfrowym oraz w społeczeństwie", ale by właściwie ją realizować, muszą być wdrażane "przyzwoite modele biznesowe".

Według Zuckerberga jednym z najważniejszych dla Facebooka celów jest oferowanie użytkownikom platformy informacji "wysokiej jakości i wiarygodnych". Przyznał, że treści widziane przez użytkowników w serwisie są i będą personalizowane w oparciu o ich preferencje, ale wyraził wątpliwości co do poziomu ingerencji Facebooka w treści wyświetlane osobom korzystającym z serwisu. Zaznaczył, iż nie planuje zatrudniać własnych dziennikarzy, którzy mieliby redagować informacje. "Nie jesteśmy wydawcą" - powiedział Zuckerberg.

Prezes Axela Springera w rozmowie z Zuckerbergiem zwrócił uwagę na konieczność wsparcia dziennikarstwa lokalnego, któremu jego zdaniem trudno dotosować się do sposobu funkcjonowania mediów w erze internetu. Według niego wsparcie powinno objąć zarówno wypracowanie nowych modeli biznesowych, jak i pomoc finansową dla dziennikarzy lokalnych. Doepfer podkreślił jednocześnie, że siłą dziennikarstwa cyfrowego są dziś "niezależni dziennikarze, pracujący w oparciu o swoje zainteresowania i własne analizy".

Serwis Recode ocenił, że pomysł Facebooka na nowy produkt to dla firmy "spora zmiana". Jak podkreślił, koncern Marka Zuckerberga już kilka razy próbował realizować różne strategie współpracy z wydawcami, ale poza "kilkoma wyjątkami" nie płacił im bezpośrednio za ich treści.

Recode zauważył również, że jest to pomysł opracowany przez szefa produktu Chrisa Coxa i dyrektora ds. współpracy z wydawcami Campbella Browna, którzy testowali go wewnątrz firmy. Zdaniem serwisu dyskusja Zuckerberga z Doepferem wpisuje się w kontekst kampanii wizerunkowej, jaką Facebook przypuścił na kraje Europy i USA. W weekend prezes koncernu wezwał światowych przywódców do wzmocnienia regulacji firm internetowych, w tym własnej. Recode sugeruje też, że propozycja Zuckerberga ma związek z niedawną premierą nowego produktu Apple'a, który w cenie 9,99 dol. za miesiąc zaproponował użytkownikom swoich urządzeń aplikację korzystającą z publikacji wielu wiodących wydawców.

Rozmowa prezesa Facebooka z Matthiasem Doepferem to - jak napisał na swoim blogu Zuckerberg - drugie z zaplanowanych na ten rok spotkań z liderami i ekspertami z wielu dziedzin, podczas których twórca portalu społecznościowego chce rozmawiać o wyzwaniach i przyszłości sektora technologicznego.

SZP/PAP

Reklama

Komentarze

    Reklama