Reklama

Biznes i Finanse

Google, Amazon i fałszywe recenzje. Rusza dochodzenie brytyjskiego regulatora

Zdjęcie poglądowe; Unsplash; fot. Daniel Eledut
Zdjęcie poglądowe; Unsplash; fot. Daniel Eledut

Brytyjski Urząd Konkurencji i Rynków (The Competition and Markets Authority - CMA) będzie prowadził dochodzenie w sprawie identyfikowania i usuwania fałszywych recenzji produktów, jakie pojawiały się w serwisach Google i Amazon. 

Urząd zbada czy obie firmy zrobiły wystarczająco dużo, by zidentyfikować i walczyć z fałszywymi recenzjami. Regulator zbierze informacje na ten temat i zdecyduje czy Amazon i Google mogły tym samym złamać prawo konsumenckie.

W ubiegłym roku CMA badało już sprawę fałszywych recenzji w odniesieniu do Facebooka, Instagramu oraz eBay.com. Zdecydowano się usunąć grupy, gdzie oferowano użytkownikom kupowanie i sprzedawanie fałszywych rekomendacji na ich stronach.

- Naszym zmartwieniem jest to, że miliony klientów może być manipulowanych poprzez czytanie fałszywych recenzji, a następnie wydają pieniądze w oparciu o te rekomendacje – stwierdził dyrektor generalny CMA, Andrea Coscelli, cytowany przez Reuters.

Ocenił, że „to niesprawiedliwe, jeśli niektóre firmy mogą fałszować 5-gwiazdkowe recenzje, aby ich produkty lub usługi były jak najbardziej wyeksponowane, podczas gdy firmy przestrzegające prawo na tym tracą” – czytamy.

Potrzebna szybka reakcja

Jeśli dochodzenie urzędu wykaże, że Google i Amazon złamały prawo konsumentów i nie dopilnowały, by odpowiednio szybko reagować na fałszywe rekomendacje, podejmie działania, które mogą zostać nawet rozszerzone do postepowania sądowego.

Amazon zadeklarował, że będzie odpowiadał na pytania CMA w ramach dochodzenia. „Chronimy nasz sklep i podejmiemy działania, aby powstrzymać fałszywe recenzje, niezależnie od wielkości lub lokalizacji osób, które próbują nadużywać prawo” – wydała oświadczenie firma.

Google także stwierdził, że będzie nadal współpracował z regulatorem. „Nasze rygorystyczne zasady jasno stwierdzają, że recenzje muszą opierać się na rzeczywistych doświadczeniach, a jeśli odkryjemy, że doszło do naruszenia zasad, podejmujemy działania — od usuwania obraźliwych treści po wyłączanie kont użytkowników” – zaznacza spółka.

Brytyjski Urząd Konkurencji i Rynków we wstępnym dochodzeniu w maju 2020 roku wskazał, że „jest zaniepokojony faktem, czy Amazon i Google robią wystarczająco dużo, aby wykryć działania mające na celu publikację fałszywych recenzji oraz wprowadzanie klientów w błąd.

CMA na razie nie rozstrzygnął czy spółki Amazon i Google Alphabet złamały prawo.

image

 

Reklama

Komentarze

    Reklama