Reklama

Armia i Służby

Praktyka czyni mistrza. Cyberszkolenia dla operatorów usług kluczowych

Fot. Eksperckie Centrum Szkolenia Cyberbezpieczeństwa (@ECSC_MIL)/Twitter
Fot. Eksperckie Centrum Szkolenia Cyberbezpieczeństwa (@ECSC_MIL)/Twitter

Podczas dwudniowego ćwiczenia „CyberRANGE” operatorzy usług kluczowych krajowego systemy cyberbezpieczeństwa przetestowali swoje zdolności w zakresie skutecznego identyfikowania podatności i ich usuwania. Organizatorem wydarzenia było Eksperckie Centrum Szkolenia Cyberbezpieczeństwa (ECSC).

ECSC wskazuje, że szkolenia prowadzone w wirtualnym środowisku Cyber RANGE umożliwiają podjęcie działań w ramach autentycznych scenariuszy treningowych. To z kolei przekłada się na podnoszenie zdolności i nabywanie cennego doświadczenia, dzięki m.in. wyciąganiu wniosków, w myśl zasady praktyka czyni mistrza

ECSC wskazuje, że obecnie mamy do czynienia z nieustannie zmieniającą się formą cyberataków. Działania cyberprzestępców ewoluują, a oni sami stają się coraz bardziej wykwalifikowani. Dotyczy to także ich narzędzi i ich sposobu działania. Z tego względu możliwość trenowania w realnych warunkach odgrywa kluczową rolę dla utrzymania biegłości i odpowiednich zdolności. 

Zachowanie czujności jest szczególnie ważne w odniesieniu do cyberprzestrzeni. „Dlatego Eksperckie Centrum Szkolenia Cyberbezpieczeństwa wychodzi naprzeciw zespołom cyberbezpieczeństwa operatorów infrastruktury krytycznej naszego Państwa. Poprzez organizację warsztatów w formie cyberpoligonu zespoły te mają możliwość doskonalenia zdolności rozpoznawania ataków oraz umiejętności ich odpierania” - wskazuje ECSC. 

Ocena zdolności 

Ćwiczenia „Cyber RANGE” miały formę dwudniowych warsztatów z zakresu cyberbezpieczeństwa i były podzielone na dwa etapy. Podczas ich trwania, ocenie podlegała zarówno skuteczność identyfikowania podatności, jak i ich usuwania bez zakłócania działania usług systemów. „W podsumowaniu wskazano najlepsze zespoły oraz omówiono aspekty ćwiczenia, które okazały się największym wyzwaniem dla rywalizujących ekip” - informuje ECSC.

W warsztatach prowadzonych przez Centrum wzięli udział operatorzy usług kluczowych krajowego systemy cyberbezpieczeństwa (KSC). Wśród nich: Enea S.A., KGHM Polska Miedź S.A., Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni, Narodowy Bank Polski, PGE Polska Grupa Energetyczna S.A., Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., PKO Bank Polski S.A., Poczta Polska S.A. oraz CSIRT MON.


Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture. 

image
Fot. Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama